Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Geen borrel zonder pasje bij Natuurkunde
1 oktober 2009 - De wekelijkse borrels van studievereniging Van der Waals (Technische Natuurkunde) zijn vanaf volgende week alleen nog toegankelijk voor leden van de vereniging en medewerkers van de faculteit. Van der Waals wil met de maatregel voorkomen dat het te druk wordt op de donderdagmiddagborrel en dat mensen van de eigen faculteit daardoor wegblijven.

Vlak voor de zomervakantie trokken de borrels in de Salon naar schatting meer dan tweehonderd bezoekers. Dat zijn er meer dan de honderdzestig die de ruimte volgens de veiligheidsnormen maximaal kan bevatten. Bovendien gaat de drukte ten koste van de sfeer, vindt Mark Herps, voorzitter van de borrelcommissie van Van der Waals. “En meer dan de helft van de
bezoekers komt van buiten Natuurkunde, terwijl onze medewerkers door de drukte wegblijven. Daarom hebben we in overleg met de faculteit besloten om alleen nog studenten en medewerkers van Natuurkunde toe te laten.” Verenigingsleden en faculteitsmedewerkers krijgen voor volgende week een pasje met foto, dat ze moeten tonen om binnen te komen. Bezoekers van de borrels mogen nog wel ieder één introducé meenemen.
De maatregel moet ook voorkomen dat buitenlandse uitwisselingsstudenten op het laatste moment komen binnenvallen om zich even goedkoop “zat te zuipen”, merkt borreltender en bestuurslid Mark van der Heijden op. Uitwisselingsstudenten van Natuurkunde blijven echter gewoon welkom, zegt Herps: “Wij willen niemand van Natuurkunde weigeren. Bovendien is deze maatregel bedoeld tegen de drukte en niet om bepaalde groepen te weren.”
Om alle misverstanden te voorkomen, heeft Van der Waals de maatregel in drie talen aangekondigd, in het Nederlands, Engels en Spaans. (TJ)/.