Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
IE&IS neemt interimperiode onder de loep
12 november 2009 - De invoering van het bindend studieadvies heeft het plannen van de zomervakantie voor docenten van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS) nog problematischer gemaakt. De Interimperiode is de bottleneck. Een werkgroep gaat onderzoeken of er alternatieven voor bestaan.

Het duurde dit collegejaar lang voordat de faculteitsraad (FR) van IE&IS wilde instemmen met de Onderwijs en Examen Regeling (de OER). Pas twee weken geleden was de kogel door de kerk. Volgens FR-voorzitter dr.ir. Henny van Ooijen is het dit jaar met de invoering van het bindend studieadvies (BSA) en alle extra regels en verplichtingen die daarmee samenhangen, voor docenten bijna onmogelijk geworden om in de zomervakantie hun verlof nog in te plannen. Dat maakte dat er de FR in eerste instantie niet wilde instemmen met de OER.

Nakijken tentamens
Drs.ing. Jos Hermus, directeur bedrijfsvoering bij IE&IS, kan de problemen beamen. “We zijn een grote faculteit en hebben dan ook relatief veel studenten die in augustus gebruik maken van de interimperiode. Dat betekent dat we dan ook veel mensen paraat moeten hebben voor het nakijken van de tentamens en de hele administratie er omheen. Nu met de invoering van het BSA de nakijktijd in de interimperiode is ingeperkt tot vijf werkdagen, zijn de problemen alleen maar groter geworden. En daar komt over enige tijd de harde knip (wanneer een student pas na het behalen van zijn bachelor mag beginnen aan zijn master –red.) nog bij.” Hermus heeft ook sterk de indruk dat aan zijn faculteit veel studenten de interimperiode gebruiken om het studiejaar wat op te rekken. “Ze laten in de reguliere tentamenperiode dan een tentamen lopen, om het dan uiteindelijk in de interimperiode te doen”, aldus Hermus.

Een werkgroep met daarin vertegenwoordigers uit de FR, de onderwijscommissie, het bestuur en eventueel het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), gaat de komende maanden kijken of er alternatieven te bedenken zijn. Dit jaar zal de faculteit de OER nog volgens de regel uitvoeren, zo laat Hermus weten. (HK) /.