Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ict-opleiding TU/e na Delft populairst
12 november 2009 - Technische Informatica aan de TU/e is onder bovenbouwleerlingen van de havo en het vwo de op een na populairste universitaire ict-opleiding. Alleen de zusteropleiding in Delft moet men voor laten gaan. De derde plek is voor de Universiteit Utrecht.

De populariteit van de Eindhovense opleiding blijkt uit een inventarisatie van Qompas, een bedrijf dat digitale producten ontwikkelt die hulp bieden bij het maken van een studiekeuze. Via het online studiekeuzeprogramma Qompas Studeren kunnen leerlingen opleidingspresentaties bekijken.

De populariteitscijfers van de ict-opleidingen zijn gebaseerd op het aantal keren dat leerlingen in het schooljaar 2008-2009 de presentaties hebben bekeken.

Van alle informaticaopleidingen op hbo-niveau zijn die van Fontys Hogescholen het populairst. De Zuid-Nederlandse instelling bleef Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Amsterdam voor. Van alle typen ict-opleidingen is de studie Informatica het meest geliefd. De studie wordt in populariteit op de hielen gezeten door achtereenvolgens Technische Informatica, Bedrijfskundige Informatica en Economie en Informatica.

Circa één op de drie scholieren in de bovenbouw van de havo en het vwo gebruikt Qompas Studeren bij het maken van een studiekeuze. (TA)/.