Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-studenten azen op wegwerpprijs
12 november 2009 - Zes TU/e-studenten zijn genomineerd voor de ontwerpen die ze bedachten in de strijd tegen zwerfafval. Op 14 december maakt de gemeente Eindhoven de prijswinnaars bekend.

In totaal zijn sinds september zevenenveertig ideeën voor de ontwerpwedstrijd ‘Strijp-S, simply the cleanest’ ingestuurd. Volgens een woordvoerster van de gemeente komen de voorstellen voort uit een bonte mix van burgers, professionele ontwerpbureaus en studenten. Daarvan zijn er eenentwintig uiteindelijk genomineerd voor een prijs.

De ontwerpen spitsen zich toe op een nieuwe manier om afval in te zamelen. In veel gevallen gaat het om openbare prullenbakken die met behulp van een opvallend ontwerp, licht of geluid, uitnodigen om afval in te deponeren. Een jury selecteert een aantal winnaars, maar ook het publiek mag een ontwerp kiezen.

De gemeente Eindhoven gaat de winnende ontwerpen uitvoeren in een proeftuin op de nieuwe woon-, werk- en ontmoetingsplek Strijp-S. De TU/e zal aan de hand van gedragsonderzoek controleren welk ontwerp het beste aanslaat. Het meest succesvolle prototype zal later ook in de rest van de stad worden geplaatst. (FvO)/.

Meer info: www.eindhoven.nl/strijps.