Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PUR heeft meer kandidaten dan zetels
12 november 2009 - De fractie PUR, die namens het personeel van de TU/e in de universiteitsraad (UR) zit, heeft sinds lange tijd een luxe probleem. Er zijn namelijk meer kandidaten dan zetels voor het raadswerk. De kieslijst die woensdag 11 november is ingediend, telt tien mensen. Het aantal zetels van PUR in de UR bedraagt negen.

Alle fractieleden hebben zich ingezet om nieuwe kandidaten te werven, vertelt fractievoorzitter Jos Maubach. Volgens hem zijn zes fractieleden herkiesbaar en zijn vier nieuwe kandidaten gevonden. “Iedereen vond het tijd voor nieuw bloed in de fractie. We zijn daarom heel blij dat we voldoende echte kandidaten hebben, al betekent het niet dat we nu plotseling ruim in ons jasje zitten.” Intern overleg moet duidelijk maken welke PUR-kandidaten een plek in de UR krijgen. Vermoedelijk zal de selectie aan de hand van voorkeurstemmen gebeuren.

Verkiezingen
Het personeel van de TU/e mag iedere twee jaar een vertegenwoordiging kiezen in de UR. Studenten doen dat elk jaar voor de negen zetels die hen ter beschikking staan. De verkiezingen, die plaatsvinden via internet, zijn op 8 en 9 december. Op 10 december wordt de uitslag bekend. De verkiezing in 2007 kende onder het personeel een opkomst van 43,3 procent. PUR is daar tevreden over, maar probeert deze keer nog meer medewerkers naar de stembus te lokken. Maubach: “We zijn van plan om de verkiezingen duidelijk hoorbaar en zichtbaar te maken. Volgende week maken we bekend hoe we dat gaan doen.” (FvO) /.