Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
BMT-docente science buddy voor Halsema
12 november 2009 - Dr. Carlijn Bouten, universitair hoofddocente bij Biomedische Technologie, is één van de zeven leden van KNAW-afdeling De Jonge Akademie die fractievoorzitster Femke Halsema van Groen Links gaat helpen bij het duiden van wetenschappelijke informatie. Doel: het verkleinen van de kloof tussen parlementariërs en wetenschap. Maandag had Bouten haar eerste gesprek.

Het initiatief voor dit pilotproject dat een jaar duurt, ligt geheel bij De Jonge Akademie. Elf fractievoorzitters zijn benaderd met het aanbod door jonge wetenschappers te worden bijgestaan. Vijf reageerden enthousiast, waaronder Halsema. “De eigen onderzoeksbureaus zijn politiek gericht en zijn uit op politiek gewin. Wij zijn professioneel en niet-partijdig”, zegt Bouten. “In navolging van een Brits voorbeeld proberen we het gat tussen wetenschap en politiek te dichten. We willen wederzijds begrip kweken en de maatschappelijke relevantie van wetenschap in haar volle breedte laten zien. Vaak vinden politici wetenschappers te genuanceerd en vinden onderzoekers dat politici te kort door de bocht gaan. Wij gaan feitelijke kennis geven. ” Bouten was afgelopen maandag samen met een jurist van de Universiteit van Tilburg te gast bij Halsema in Den Haag. Over de concrete vragen die haar gesteld zijn, kan ze niets zeggen.

“Er zijn spelregels opgesteld, waaronder die dat beide partijen terughoudend zijn bij publicitaire activiteit. De vragen van de parlementariërs worden vertrouwelijk behandeld en de wetenschappers blijven uit beeld. Een andere spelregel is dat het contact verbroken kan worden wanneer het onverhoopt niet ‘klikt’ tussen de deelnemers.” Zo heeft Bouten vooraf aangegeven dat ze beter geen buddy van Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren kan zijn omdat ze zelf betrokken is bij experimenten met dieren. “Met Halsema klikt het wel.” Het contact zal voornamelijk per mail en telefoon onderhouden worden. Ook worden de jonge academici binnenkort uitgenodigd voor het bijwonen van een fractievergadering. (NS)/.