Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Oranjeleeuwen TU/e naar WK in Afrika

13 november 2009 - Wat bezielt een mens? Die vraag rijst bij het plan van Stefan van Herten en Marcel Bemelmans. De studenten Bouwkunde gaan samen met drie vrienden, studenten van de Universiteit Tilburg, naar het WK 2010 in Afrika. Op zich niks bijzonders, er gaan dan meer supporters van het Nederlands elftal die kant op. Alleen niet zoals dit vijftal. In een fel oranje gespoten auto naar Kaapstad, via een route van een slordige zestienduizend kilometer die langs twintig landen voert. x3_s.jpg
De Oranjeleeuwen met NOS-commentator Youri Mulder tijdens een WK-wedstrijd in het Zwitserse Bern.

“We doen het omdat het nu nog kan”, zegt Stefan. “We zitten tegen het einde van onze masterstudie en hebben daarna alle vrijheid. Zodra we gaan werken, kunnen we niet zomaar drie en een halve maand verlof vragen aan de baas. Het is een unieke kans om met zijn vijven deze tocht te maken en die willen we niet missen. We houden allemaal van avontuur, reizen en voetbal.”

De tocht start op 3 april en het vliegticket terug naar Nederland ligt klaar op 15 juli. Enkele dagen na de WK-finale. De vijf supporters, vier Limburgers en een Brabander, rekenen erop dat ze kaartjes kunnen bemachtigen voor de voorrondes, de knock-out wedstrijden en zelfs de finale. Marcel: “We zijn lid van de supportersclub van Oranje. De distributie van de kaartjes gebeurt volgens een gewogen loting. Omdat we al een aantal jaren lid zijn en vaker wedstrijden van het Nederlands elftal hebben bezocht, liggen onze kansen hoger.”

Met extra bijbaantjes kunnen ze interlands in Noorwegen, Schotland, Oostenrijk en Zwitserland bezoeken. Voor de expeditie naar Afrika zoeken ze echter sponsors omdat de portemonnee te klein is voor alle kosten. Het vijftal is daarom een mediaoffensief begonnen en met succes. Geschminkt en in oranje leeuwenpak gestoken, schitteren ze in kranten en op televisie. “We hebben ons vanaf het begin, zo’n vijf jaar geleden, telkens uitgedost en het werd steeds gekker”, lacht Stefan.

Of ze door de metamorfose ook innerlijk veranderen in anonieme hooligans? “Nee, we zijn al gek genoeg zonder pak aan. Die verkleedpartij helpt wel om sfeer te maken. Op het moment dat er vijf malloten in pak de kroeg binnenstappen, is het direct feest. Waar we ook komen”, glundert Marcel.

Dat betekent overigens niet dat ze in polonaise door een Zuid-Afrikaanse township gaan hossen. “Je voelt zelf wel aan waar het wel of niet goed is om een feest te bouwen.” De opmerking van Marcel hebben ze ook herhaaldelijk aan hun ouders gericht. “Die waren helemaal niet blij met ons plan. Toen ze in de gaten kregen dat we ons goed en serieus aan het voorbereiden waren, gingen ze om”, aldus Stefan.

Het reisgezelschap heeft informatie verzameld bij Buitenlandse Zaken en ervaren reizigers gesproken die het Afrikaanse continent goed kennen. De optimale route loopt langs een aantal bezienswaardigheden en Malawi. In dat land willen ze een Belgisch echtpaar gaan helpen die daar een school heeft opgezet. Hoe die hulp eruit gaat zien, weten ze nog niet. Eenmaal in Zuid-Afrika, nemen hun intrek in een vakantiehuis aan de rand van het Krugerpark. “Na 16.000 kilometer afzien is een beetje luxe dan wel verdiend”, meent Stefan.

Meer info: www.oranjeleeuwendoorafrika.nl