Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studenten versmaden belastingteruggave
17 november 2009 - Studenten met een bijbaan lopen honderden euro’s mis doordat ze geen belasting terugvragen. Dat meldt dagblad De Pers. De jongeren die geen aangifte doen, leveren de schatkist jaarlijks minimaal 52 tot 78 miljoen euro op. x4_s.jpg

Ze zouden al snel twee- à driehonderd euro kunnen terugkrijgen, maar zijn er te slordig voor. Studenten vragen geen belasting terug of vergeten aftrekposten: studieboeken, een computer, een studiereis, enzovoorts. Maar ook het collegegeld: dat mag je van de belasting aftrekken als je geen basisbeurs meer ontvangt. De jongeren die geen aangifte doen, leveren de schatkist jaarlijks minimaal 52 tot 78 miljoen euro op.
Een deel van de studenten zou een verkeerd teruggavebiljet invullen: een TJ-biljet voor jongeren tot 29 jaar, in plaats van het uitgebreidere T-biljet. Ook dat scheelt geld. Dat de studenten zo matig onderlegd zijn, verbaast het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) niet. Een van de conclusies van het onderzoek ‘Financieel gedrag van jongeren’ uit 2008 is dat uitwonende en oudere jongeren nogal slecht hun administratie bijhouden. “Belastingaangifte is daarvan een typisch voorbeeld”, zegt de Nibud-voorlichter in De Pers.
Het is niet bekend om hoeveel studenten het precies gaat, maar in 2008 herinnerde de belastingdienst ongeveer 430 duizend mensen -vooral jongeren- eraan dat ze voor belastingteruggave in aanmerking kwamen. Veertig procent vroeg alsnog belasting terug, maar zestig procent liet het erbij zitten.
Wie er recht op heeft, mag trouwens tot vijf jaar na dato nog belasting terugvragen. (HOP)