14 januari 2009 -
Bij kinderen met de aandachtsstoornis ADHD gaat er iets mis in de communicatie tussen twee hersengebieden. Dat blijkt uit onderzoek van dr. Ali Mazaheri, die met een Rubiconsubsidie van NWO twee jaar in Californië onderzoek deed aan ADHD-patiënten. Bij de experimenten werden kinderen blootgesteld aan ofwel een visuele stimulus (een rood of blauw poppetje), ofwel een geluid (een hoge of lage toon). Ze moesten vervolgens zo snel mogelijk aangeven wat ze gezien of gehoord hadden. De kinderen kregen vooraf een waarschuwing te zien in de vorm van een V (relatief vaak voor de visuele prikkel) of een omgekeerde V (vaker voor de hoge of lage toon). Kinderen zonder ADHD reageerden sneller als ze vooraf een waarschuwing kregen, terwijl de ADHD-patiëntjes daar veel minder baat bij hadden. Uit een analyse van de hersenactiviteit bleek dat de occipitale kwab (verantwoordelijk voor visuele waarnemingen) en de frontale kwab (waarin aandacht en de controle van impulsen en sociaal gedrag wordt geregeld) bij de onderzochte kinderen met ADHD afzonderlijk naar behoren functioneerden, maar hersenactiviteit in de twee gebieden bleek bij de patiëntjes niet gekoppeld, terwijl dat bij gezonde proefpersonen wel het geval was. (TJ) |