Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Jonge TU/e-hoogleraar wint symposium
28 januari 2010 - Prof.dr.ir. Luc Brunsveld heeft de NVBMB-prijs gewonnen, een jaarlijkse prijs van de Nederlandse Vereniging voor Biochemie en Moleculaire Biologie voor relatief jonge onderzoekers. De prijs omvat een geldbedrag van tweeduizend euro en het voorrecht een symposium te organiseren.

Brunsveld (1975) is sinds 2008 hoogleraar Chemische Biologie aan de TU/e-faculteit Biomedische Technologie.

Volgens faculteitgenoot dr.ir. Maarten Merkx, die Brunsveld voor de prijs nomineerde, betekent de prijs dat Brunsveld in staat gesteld wordt het jaarlijkse voorjaarssymposium van de NVBMB aan de TU/e te organiseren: “Dat symposium vindt waarschijnlijk in juni plaats. Hij mag het thema van het symposium kiezen en krijgt een budget waarmee hij buitenlandse sprekers naar Eindhoven kan halen.” Brunsveld was zelf niet in staat te reageren wegens verblijf in het buitenland.

De chemicus Brunsveld past zijn chemische kennis en methodes succesvol toe op biologische problemen. Zo gebruikt hij chemische synthesetechnieken om te achterhalen hoe de zogeheten nucleaire receptoren werken die een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van borstkanker. Hij promoveerde in 2001 onder leiding van prof.dr. Bert Meijer en keerde na een verblijf aan het Max Planck Instituut in Dortmund in 2008 terug aan de TU/e. In datzelfde jaar ontving hij een prestigieuze ERC Starting Grant van de Europese Unie. Brunsveld is de eerste Eindhovense winnaar van de NVBMB-prijs, die sinds 1981 wordt uitgereikt. (TJ)/.