Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Directeur Toon trompettert als de beste
28 januari 2010 - Toon Christiaens wist meteen: de snoezelhoek is vandaag van mij. “Hier ga ik ’s middags ook graag even liggen”, grinnikt hij. Hij is zichtbaar in zijn element in het knusse hoekje achterin het Teejatur van de TUimelaar. Directeur Toon is vandaag, woensdag 27 januari, één van de voorlezers in het kader van de Nationale Voorleesdagen. Doel van de Nationale Voorleesdagen is het voorlezen aan baby’s, peuters en kleuters die zelf nog niet kunnen lezen, te bevorderen.
Foto: Bart van Overbeeke

Terwijl Martine Coolen, de muzikaalste juf van het kinderdagverblijf op het TU/e-terrein, in de hal zingt en swingt bij ‘De wiebelbillenboogie’ (prentenboek van het jaar 2010), is de setting bij Toon rustig en intiem. De kindjes nestelen zich verwachtingsvol op de zachte kussens en kruipen gemoedelijk bij ‘de baas’ van de TUimelaar op schoot. En als Hanna laat zien dat ze ‘auw’ aan haar handje heeft, geeft Toon -zelf vader van twee kinderen- er een dikke kus op.

“Dag meneertje Koekepeertje, mogen we even vragen: wat zit er in uw wagen?”, zo draagt Toon voor uit ‘Ik heb mijn wagen volgeladen’. Een scala aan dieren komt in de beschreven ‘file met meer dan duizend wielen’ voorbij - en Toon imiteert ze met verve. En dat ging sinds gisteren al als een lopend vuurtje rond onder de dames van het kinderdagverblijf. Juf Evelyn Smits-Vissers is dan ook openlijk teleurgesteld als het, in haar ogen te vroeg, tijd is voor een groepswissel. “Ik heb de olifant nog niet gehoord!” Maar Toon is de flauwste niet en trompettert er lustig op los - speciaal voor juf Evelyn, die haar groepje tevreden naar de volgende voorlezer brengt.