Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID’er wint tweede prijs met windbos-concept
28 januari 2010 - Het aanleggen van nieuwe bossen in Nederland is duur en ze leveren vervolgens ook niet echt iets op. Maar bossen met windmolens erin kunnen wél geld opbrengen. Met dat idee werd ir. Sander Kruitwagen, alumnus en parttime onderzoeksassistent van Industrial Design (ID), onlangs tweede bij een prijsvraag van InnovatieNetwerk.
Illustratie: Sander Kruitwagen.

Hoe kunnen we in Nederland meer bossen realiseren? Die vraag stond centraal tijdens de digitale battle voor studenten en young professionals die InnovatieNetwerk via de site Battle of Concepts lanceerde. Vijftig concepten, waaronder vijf van (oud-)TU/e’ers, werden vorige week in boekvorm gepresenteerd. InnovatieNetwerk, opgezet door het ministerie van Landbouw, hoopt hiermee andere partijen aan te moedigen om op nieuwe manieren te werken aan meer bos. Zo is Albert Heijn betrokken bij het winnende ‘supermarktbos’ dat werd bedacht door iemand van de Universiteit van Amsterdam.

Kruitwagens idee voor de windbossen ontstond tijdens een brainstormsessie met oud-studiegenoot Marcel Verbunt. “Grond in Nederland is schaars en daarom hebben we mogelijkheden bekeken om verschillende vormen van grondgebruik te combineren en daarbij de aanleg van bossen rendabel te maken.”

Het concept ‘Dubbelgroene windenergie’ komt erop neer dat bij het aanleggen van een bos in hetzelfde gebied meteen windmolens worden gebouwd. Een bos met windmolens kost geen geld, het levert op. Bijkomend voordeel is dat met de windmolens duurzame energie kan worden opgewekt zonder overlast voor omwonenden. Wel moet volgens Kruitwagen onderzocht worden of het onderhoud van de molens in het bos een probleem wordt en of de molens gevolgen hebben voor de flora en fauna in de omgeving. “Maar als die onderzoeken positief uitpakken, is er alle reden om een windbos aan te leggen”, stelt de ID-alumnus.

De gedachte van Kruitwagen om windenergie en bosaanleg te combineren, wordt in de praktijk overigens al verkend door de Stichting Klimaatlandschap Nederland, waar ongeveer gelijktijdig eenzelfde idee was ontstaan. Volgens een woordvoerster van InnovatieNetwerk wil deze stichting met Kruitwagen graag verder brainstormen over het concept. (MvdV)/.

Zie ook www.innovatienetwerk.org.