Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-technici maken Belgische chips
28 januari 2010 - Twee technici van de faculteit Electrical Engineering zijn mede-auteur van een artikel dat afgelopen zondag op de site van Nature Photonics is gepubliceerd. De TU/e-medewerkers, ing. Erik-Jan Geluk en ing. Tjibbe de Vries, droegen bij aan een project van het Belgische instituut IMEC en de Universiteit van Gent.

De Eindhovense technici hielpen in de nieuwe cleanroom van de TU/e bij de vervaardiging van minuscule lasertjes op een chip van indiumfosfide. Het onderzoeksinstituut voor communicatietechnologie COBRA van de TU/e heeft veel ervaring met dit halfgeleidermateriaal. De Belgen beschrijven in het artikel de volledig optische geheugenschakeling die ze hebben gemaakt op een chip. Deze optische chips zijn potentieel sneller en energiezuiniger dan de huidige elektrische chips, maar de hiervoor benodigde lasertjes kunnen niet uit silicium worden gemaakt. Daarom combineerden de onderzoekers een siliciumchip met indiumfosfide.

De Vries: “Een groot deel van de processing van deze gecombineerde chips gebeurt bij IMEC en de Universiteit van Gent, maar een deel van de processing van de lasers is in Eindhoven gedaan, omdat we daarvoor in de COBRA-cleanroom betere faciliteiten hebben.” Het leverde de technici een vermelding als auteur van het artikel op. Overigens niet voor het eerst, ook in 2007 haalden Geluk en De Vries al eens de auteurslijst van een artikel in het hoog aangeschreven Nature Photonics. Destijds ging het wel om echt Eindhovens onderzoek. (TJ)/.