Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-hoogleraar Steinbuch: “Terpstra vergist zich in zwaarte studie Automotive”
28 januari 2010 - Doekle Terpstra, voorzitter van de koepel van hogescholen HBO-raad, ventileerde woensdag 27 januari zijn mening over de toekomst van het hoger onderwijs. In een interview met dagblad Spits tekent hij onder meer aan dat universiteiten te veel studies aanbieden die eigenlijk op het hbo thuishoren. Als voorbeeld noemt hij de opleiding Automotive. “Die bieden wij al jaren aan op het hbo”, aldus Terpstra.

Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, kartrekker van de TU/e-masteropleiding Automotive en hoogleraar Regeltechniek aan de faculteit Werktuigbouwkunde, wil liever niet al te veel woorden vuil maken aan deze opmerkelijke uitspraak. “Ik vind het een rare en zielige opmerking van Terpstra. Hij weet niet waar hij het over heeft. Ik denk dat hij zich vergist in de zwaarte van de studie. We doen hier een masteropleiding en die is heel zwaar. Je roept toch ook niet dat de studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Delft thuishoort op het hbo? Automotive wordt inderdaad al jaren door het hbo aangeboden, maar dat is toch geen reden om daar op wetenschappelijk niveau niets mee te doen?”/.