Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Samenwerking met Roemenië verrast ambassadeur
28 januari 2010 - TU/e-rector prof.dr.ir. Hans van Duijn en directeur dr. Karen Ali van het Onderwijs en Studenten Service Centrum hebben maandag 25 januari gesproken met de Nederlandse ambassadeur in Roemenië. De ambassadeur, Tanya van Gool, was hier voor het eerst op werkbezoek om te horen over de mogelijkheden van samenwerking tussen beide landen op het gebied van onderwijs.

Volgens Ali was Van Gool, tot afgelopen zomer nog ambassadeur in Suriname, verrast over de vele relaties die er al zijn. Zo bestaat er een uitwisselingsprogramma met de Universitatea Politehnica di Bucuresti en bestaat er een ‘joint doctoral degree’ met de Gh. Asachi Technical University of Iasi. Verder spraken Van Gool, Ali en de rector over de mogelijkheden van het Talent Scholarship-programma, dat studenten de mogelijkheid biedt een master te volgen met kans op een baan. Ali: “Daar was ze erg van onder de indruk”.

Nieuwe concrete mogelijkheden tot samenwerking zijn uit het werkbezoek niet voortgekomen. Wel gaf de ambassadeur de TU/e de contactgegevens van de verantwoordelijke voor onderwijs bij de ambassade, voor het geval de universiteit op dat vlak ondersteuning nodig zou hebben.

Op het moment studeren er 13 Roemeense studenten aan de TU/e en zijn hier 31 Roemenen werkzaam. (MvdV)/.