Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
In Memoriam: Gerard Verkroost

28 januari 2010 - Kort na het bereiken van zijn zeventigste verjaardag is op 14 januari ir. Gérard Verkroost overleden, voormalig universitair docent aan de faculteit Electrical Engineering. Bij een hele generatie studenten Elektrotechniek was hij gewaardeerd en geliefd als docent in de netwerktheorie en de digitale signaalverwerking. Diezelfde waardering ontving hij van zijn studenten aan de Universiteit Twente en van de (soms wat oudere, in het analoge tijdperk opgeleide) deelnemers aan de PATO-cursussen ‘Digitale Signaalverwerking’.

Bij hem hebben zij allen meer dan het pure vak geleerd, zijn colleges waren ook oefeningen in het logische denken. Bewust heeft hij de verleiding weerstaan het vak onnodig te populariseren. Zo leerden zijn in de elektrotechnische begrippenwereld geschoolde toehoorders onderscheid te maken tussen nodige en voldoende voorwaarden, op zulk een indringende manier, dat deze twee kreten zijn merknaam werden. En zij leerden hoe mooi een wiskundig bewijs kan zijn.

Tijdens zijn studie in Eindhoven was hij gefascineerd door de wiskunde-colleges van wijlen prof. Seidel. Wanneer hij, zoals dikwijls, het woord ‘didactisch’ in de mond nam, dan gingen zijn herinneringen gauw terug naar deze TU/e-pionier van het eerste uur. Na voltooiing van zijn studie Elektrotechniek trad hij in dienst van de groep ‘Theoretische Elektrotechniek’, sectie ETb, onder leiding van prof. Fettweis, die hem wegwijs heeft gemaakt in de klassieke netwerktheorie en met wie hij zich een leven lang verbonden voelde. In 1967 werd de leerstoel overgenomen door ondergetekende, en dit was het begin van een vele jaren durende vruchtbare samenwerking.

Wanneer de faculteit mij gevraagd heeft om deze herinneringen op te schrijven, dan niet alleen vanwege de lange gezamenlijke staat van dienst, maar ook vanwege een diepe onderlinge overeenstemming. Dit betreft vooral het tegenwoordig enigszins onderbelichte onderwijs in al zijn facetten. Hier heeft Gérard Verkroost door middel van colleges en dictaten, maar ook door het begeleiden van een groot aantal afstudeerders blijvende sporen achtergelaten.

Hans Butterweck, faculteit Electrical Engineering