Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Pimp your pig
28 januari 2010 - Wat er ook gebeurt: Luisa Benta heeft gewonnen. In elk geval voor zichzelf. Trots laat ze het spaarvarkentje uit haar kerstpakket zien, dat ze in ruim drie uur noeste arbeid transformeerde tot een uniek kunststukje (helaas niet op de foto).
Foto: Bart van Overbeeke

De TOIO bij Technische Wiskunde was één van de vele TU/e’ers die woensdagmiddag 27 januari in het Hoofdgebouw het oorspronkelijk kale, witte varkentje kwamen afgeven bij mensen van Holland Art Gallery. Een deskundige jury gaat alle ingeleverde kunstwerken komende week beoordelen. Bij het ter perse gaan van deze Cursor waren er zo’n honderdvijftig varkens ingeleverd.

Het meest opvallend aan Bentas varken is het ‘dakje’ op zijn kop, volgens de maakster een soort parachuutje, vakkundig gevouwen volgens origamitechniek. Het doet denken aan het dambordpatroon op het dak van de W-hal - wellicht onbewust de inspiratiebron voor Benta die vanuit het Hoofdgebouw hierop neerkijkt? Haar collega Ellaheh Barzegar beperkte zich qua materiaal en techniek tot de schilderkwast. “Ik vond het varkentje een beetje zielig, dus ik heb ‘m kleertjes gegeven”, zegt ze, wijzend op zijn kleurrijke lappendekentje met stiksels.

De prijswinnaars van de kerstpakketwedstrijd (met een vierpersoons dagkaart voor de Efteling als hoofdprijs) worden woensdag 3 februari om 16.00 uur bekendgemaakt in de hal van het Hoofdgebouw. Diezelfde middag zijn alle ingeleverde kunstwerken daar tevens te bewonderen.