Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
FOM wil verder met TU/e
18 maart 2010 - FOM ziet de TU/e als eerste kandidaat voor de huisvesting van het FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen. Het FOM-Instituut wil op de Eindhovense campus uitgroeien tot een nationaal instituut voor energieonderzoek. De Radboud Universiteit Nijmegen zal waarschijnlijk de infraroodlaser van Rijnhuizen overnemen.

Gisteren, woensdag 17 maart, meldde de stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) het personeel van Rijnhuizen dat zij als eerste met de TU/e zal onderhandelen. Dat melden anonieme bronnen binnen FOM. TU/e-woordvoerder Peter van Dam kon het bericht gisteren nog niet bevestigen: “Maar als uw bronnen het bij het rechte eind hebben, gaat hier in Eindhoven de vlag hoog in top. Energieonderzoek is een speerpunt van onze universiteit en de komst van het FOM-instituut zou daar prachtig inpassen.” FOM maakt de ‘verloving’ vandaag officieel wereldkundig en wilde gisteren nog niet reageren.

FOM en de TU/e zullen snel om de tafel gaan om een principeovereenkomst uit te werken. Lopen de gesprekken soepel, dan hakt het FOM-bestuur al op 11 mei de knoop door over de verhuizing. Voor de TU/e is de verloving goed nieuws; er was ook vanuit de andere universiteiten grote belangstelling om het instituut op de campus te huisvesten.

Splitsing
Niet het hele instituut zal naar Eindhoven verhuizen. Hoewel FOM in eerste instantie inzette op een complete verhuizing, besloot de organisatie al snel dat een splitsing in onderdelen ook bespreekbaar was. De infraroodlaser Felix/Felice gaat naar alle waarschijnlijkheid naar Nijmegen. De laser is een aanvulling op een soortgelijke vrije elektronenlaser, waar de Radboud Universiteit momenteel aan bouwt.

Het FOM-Instituut Rijnhuizen is nu gevestigd op een landgoed in Nieuwegein. Het instituut is groot geworden met onderzoek naar kernfusie, maar heeft zijn onderzoek verbreed met dunne lagenfysica en de infraroodlaser. Het FOM-bestuur maakte in januari bekend graag naar een campus te willen verhuizen, om zo de banden met het universiteitsleven te versterken. De nieuwe missie van het instituut wordt ‘physics for energy’.

De verhuizing zal naar verwachting vier tot vijf jaar in beslag nemen. Het instituut gaat niet op de in TU/e, maar blijft een zelfstandig FOM-Instituut. (AV)/.