Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-team dingt mee naar Academische Jaarprijs
18 maart 2010 - Het team van de capaciteitsgroep Verbrandingstechnologie van Werktuigbouwkunde mag meedingen naar de Academische Jaarprijs 2010. Dat heeft de jury maandag 15 maart aan teamcaptain MSc. Cemil Bekdemir laten weten.

De TU/e-ploeg deed mee aan de voorinschrijving, de zogeheten ‘Call for Proposals’. Het betrof een korte introductie van het team, het onderzoek dat wordt verricht en een samenvatting van publicaties.

Het team bestaat uit vijf promovendi, drie masterstudenten, twee onderzoekers en een universitair docent van de capaciteitsgroep. Een delegatie van de ploeg zal de komende weken twee gastcolleges communicatie volgen. Vervolgens moeten de Eindhovenaren een communicatieproject indienen waarmee ze hun eigen toponderzoek aan de man willen brengen.

Op 10 mei beoordeelt de jury alle inzendingen op communicatiewaarde, originaliteit en uitvoerbaarheid. Daarna gaan acht ploegen door naar de finale die half oktober plaatsvindt. De winnaar mag de Academische Jaarprijs -een geldbedrag van maximaal honderdduizend euro- besteden aan het zelfbedachte communicatieproject.

Bekdemir: “Het betekent voor ons extra inzet, maar we doen hier graag aan mee. We vinden het belangrijk om ons werk te presenteren. Het brede publiek weet vrijwel niets over het motorenonderzoek hier in Eindhoven. Het komt ook weinig aan bod in de media.”

De capaciteitsgroep probeert de huidige verbrandingsmotoren schoner en efficiënter te maken. Tevens wordt gekeken naar het gebruik van duurzame en schone brandstoffen voor gedeeltelijke vervanging van de fossiele brandstoffen. (FvO)/.