Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Premie voor vrouwelijke ‘bijna-winnaars’

18 maart 2010 - Er komt meer geld beschikbaar om vrouwen te bevorderen tot universitair hoofddocent of hoogleraar. Ook verruimt onderzoeksfinancier NWO de criteria, zodat meer vrouwen in aanmerking komen.Om vrouwen in de wetenschap een duwtje in de rug te geven, is in 2005 de Aspasia-premie ingevoerd: universiteiten kunnen honderdduizend euro cadeau krijgen, maar dan moeten ze een vrouwelijke NWO-laureaat tot professor of hoofddocent benoemen. Als vrouwen een onderzoeksbeurs uit het talentenprogramma binnenslepen, zijn ze geschikt om te stijgen op de carrièreladder, meent NWO. Voor vrouwelijke wetenschappers die buiten hun eigen schuld achter het net vissen, breidt NWO nu het Aspasia-programma uit. (HOP)