Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bijna dertig procent van de eerstejaars onder BSA-norm
18 maart 2010 - Na het eerste semester heeft in totaal 28 procent van de eerstejaars aan de TU/e minder dan de helft van het maximaal te behalen aantal studiepunten gehaald. Rector Hans van Duijn noemt het een verontrustend cijfer en heeft de opleidingsdirecteuren gevraagd per faculteit plannen te maken om dit percentage naar beneden te krijgen.

In totaal zijn na het eerste semester de studiepuntengegevens van 1.035 eerstejaars bekeken door het de Centrale Commissie Kwaliteitszorg Onderwijs (CCKO). Van die 1.035 eerstejaars hebben al 115 studenten hun studie gestaakt. Vooral bij Industrial Design (51 procent), Electrical Engineering (47 procent), Technische Natuurkunde (41 procent) en Technische Wiskunde (40 procent) is het aantal studenten dat nu onder de BSA-norm zit, hoog.

Als ook het aantal studiestakers daar nog bij wordt opgeteld, scoort Electrical Engineering zelfs een percentage van 59. De CCKO-rapportage over EE is echter gebaseerd op slechts zestien studiepunten die behaald konden worden. Bij de andere faculteiten lag dat rond de dertig studiepunten. Beleidsmedewerker ir. Rein van Asten zegt dat dat komt omdat het grote eerstejaarsvak Computing, dat goed is voor negen studiepunten, niet in het eerste semester kan worden afgerond. Daarnaast zijn de resultaten van een project dat studenten traint in technische en niet-technische vaardigheden, er nog niet in verwerkt. Daar staan acht studiepunten voor. Overigens zijn er van de 58 eerstejaars waar EE in september mee van start ging, nu nog maar 36 over. “Zoveel studiestakers zijn bij onze opleiding niet ongebruikelijk”, zegt Van Asten. “Het is zaak om studenten zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen. Veel afvallers stappen over naar Fontys.”

Eerstejaars bij Biomedische Technologie (17 procent), Bouwkunde (20 procent) en Technische Bedrijfskunde (23 procent) zitten ruim onder het gemiddelde.

In de universiteitsraadvergadering van maandag 15 maart noemde rector Hans van Duijn de cijfers verontrustend. “Dit is een hoog percentage. Ik heb inmiddels overleg gehad met de opleidingsdirecteuren en hun gevraagd per faculteit een plan te maken om hier iets aan te doen”, aldus Van Duijn. In de rapportage laat de CCKO weten dat het BSA ook na het tweede kwartiel nog weinig invloed lijkt te hebben op de studievoortgang. Wel lijken studenten meer gemotiveerd om bijtijds naar een andere opleiding over te stappen.

Als de huidige tentamenscores ongewijzigd blijven, denkt het CCKO uit te komen op een negatief BSA voor dertig procent van de eerstejaars. Daarbij wordt echter geen rekening gehouden met herkansingen en met een toenemend gevoel van urgentie in de loop van het studiejaar. Dat zijn twee factoren die het eindresultaat nog positief kunnen beïnvloeden, aldus de CCKO. (HK)/.