Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bestuurders 3TU’s snel om tafel voor ‘kwestie-Kuipers’
18 maart 2010 - De voorzitters en rectoren van de drie technische universiteiten hebben gisteravond, 17 maart, in Utrecht overleg gevoerd over de onenigheid die ontstaan is tussen de TU/e en de Universiteit Twente (UT). Aanleiding hiervoor is de overstap van de Twentse hoogleraar Hans Kuipers en drie van zijn medewerkers naar Eindhoven.

Collegevoorzitter Amandus Lundqvist betitelde de kwestie maandag 15 maart in de universiteitsraadsvergadering als ‘wat rumoer op de lijn’. Het College van Bestuur en de U-raad van de UT zijn van mening dat de ‘code of conduct’ is geschonden. Daarin staat dat federatieleden niet actief onder elkaars topfunctionarissen mogen werven zonder vooraf onderling overleg.

Vanuit de wetenschappelijke staf van de UT waren overigens ook mildere reacties te horen. In het UT Nieuws van 11 maart zei Gerard van der Steenhoven, decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), dat het normaal is dat onderzoekers na een aantal jaren een nieuw domein zoeken. “Het is natuurlijk wel bijzonder dat er in één keer zoveel mensen met Kuipers meegaan, maar uniek is dat ook weer niet. Denk maar aan Ad Lagendijk die in 2001 met zijn groep uit Amsterdam hierheen kwam”, aldus Van der Steenhoven. (HK)/.