Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Bouwkundestudenten worden stapelgek

19 maart 2010 - Ongeveer 250 bouwkundestudenten van de Technische Universiteit Eindhoven gaan woensdag 24 maart aan het stapelen met bakstenen en touw. Ze bouwen in het Temporary Art Centre (TAC) in Eindhoven zo’n vijftig tafels en doen dat met 250 bakstenen en 50 meter touw per tafel. Doel is om studenten op een praktische en leerzame manier kennis te laten maken met het bouwen met baksteen. x1_s.jpg

Het bouwproject met de naam ‘sPektakel’ start op maandag 22 maart met lezingen over bakstenen en tafels. Daarna gaan studenten individueel aan de slag met het ontwerpen van een tafel. Aansluitend worden groepjes van vijf studenten gevormd die op dinsdag één ontwerp verder gaan ontwikkelen. Op woensdag wordt het idee in de praktijk getoetst door het te bouwen in het TAC aan de Vonderweg.

De tafels moeten 160 bij 80 cm meten en op twee aangegeven zijden aansluiten op een volgende tafel. Zo ontstaat een lange, doorlopende tafel van 80 meter, waaraan de studenten afsluitend een maaltijd wordt geserveerd. Behalve een oordeel van de jury, zal het werk later ook gekeurd kunnen worden door het brede publiek tijdens een fototentoonstelling in Vertigo op de TU/e.

sPektakel is een jaarlijks bouwproject voor eerstejaarsstudenten van Bouwkunde waarbij zowel constructie als design aan de orde komen. Dit jaar speelt ook de maakbaarheid en de specifieke materiaaleigenschappen van baksteen een rol.

Het sPektakel wordt gesponsord door Stichting Stapelbouw en het Koninklijk Verbond van Nederlandse Baksteenfabrikanten (KNB). (FvO)