Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Excuses van TU/e-bestuur voor Universiteit Twente

22 maart 2010- Het bestuur van de TU/e heeft vrijdag 19 maart middels een brief aan de voorzitter van de Twentse universiteitsraad excuses aangeboden voor het te laat inlichten van het UT-bestuur over de overstap van hoogleraar Hans Kuipers en drie van zijn collega’s van Enschede naar Eindhoven.

De besturen van de drie TU’s waren woensdagavond 17 maart versneld samengekomen in het Utrechtse Grand Hotel Karel V om de lucht te klaren tussen de TU/e en de UT.

Volgens de brief aan drs. Frits Lagendijk, voorzitter van de Twentse U-raad, is in een openhartig gesprek naar voren gekomen dat bij de overstap van een wetenschapper twee argumenten van belang zijn. Enerzijds de positie van de betrokken wetenschapper, die gezien de delicate situatie graag wil dat besprekingen aangaande een mogelijke overgang vertrouwelijk behandeld worden. Maar anderzijds is het uit bestuurlijke verantwoordelijkheid onwenselijk dat een partnerinstelling, in dit geval de UT, voor een voldongen feit wordt gesteld.

Het relatieve gewicht van deze twee argumenten wisselt naarmate de besprekingen over een overgang vorderen. Als het laatste argument in gewicht toeneemt, is er volgens drs. Dirk Jan van den Berg, collegevoorzitter van de TU Delft en van het dagelijks bestuur van de 3TU.Federatie, op een gegeven moment sprake van een ‘kantelmoment’, waarbij het TU/e-bestuur had moeten besluiten de collega’s in Twente op de hoogte te brengen. Dat moment is door het bestuur van de TU/e niet goed ingeschat en daarom kwam de aankondiging van de overstap te laat.

Collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist en rector prof.dr.ir. Hans van Duijn hebben voor die verkeerde inschatting hun excuses aangeboden aan hun Twentse collega’s. Die hebben de excuses aanvaard. De drie TU’s willen voor de toekomst vasthouden aan hun gezamenlijke Strategienota. Met het oog op mogelijke toekomstige bezuinigingen wordt in de brief nog maar eens benadrukt dat een hechte samenwerking op dit moment essentieel is. (HK)