Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwbouw FOM op De Werf
25 maart 2010 - De TU/e en het FOM-bestuur onderhandelen de komende weken verder over de verhuizing van het FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen naar Eindhoven. De gesprekken gaan over geld, voorzieningen en gezamenlijk onderzoek. Op de locatie van de huidige Werf stelt de TU/e grond beschikbaar voor de nieuwbouw van FOM.

Het stuk grond dat FOM ter beschikking wordt gesteld, ligt direct achter het natuurkundelaboratorium Spectrum en is vrijgesteld van erfpacht. Het plan is om het FOM-gebouw middels een loopbrug met Spectrum te verbinden. Dat maakt de faciliteiten van Spectrum en Cascade goed bereikbaar voor de FOM-medewerkers. “We vinden het belangrijk om de uitwisseling met de universitaire groepen laagdrempelig te maken”, aldus rector Hans van Duijn.

Het zal nog een paar jaar duren voor het nieuwe pand er staat: zowel FOM als de TU/e spreekt over een verhuizing over vier tot vijf jaar. In diezelfde periode staat ook de nieuwbouw voor de faculteiten Technische Natuurkunde en Electrical Engineering gepland.

Van Duijn en FOM-directeur Wim van Saarloos voorzien weinig problemen aan de onderhandelingstafel. Als het inderdaad zo soepel loopt, wordt het ‘huwelijk’ in mei goedgekeurd door NWO en FOM.

Aan de TU/e is verheugd gereageerd op het nieuws. “De universiteit ziet energie als belangrijk thema en heeft net het Eindhoven Energy Institute opgericht. Wat is er dan mooier dan een FOM-instituut op de campus dat ook aan energieonderzoek doet?”, zegt prof.dr.ir. Richard van de Sanden, hoogleraar Plasma & Materials Processing en inhoudelijk de kartrekker van de Eindhovense bieding die bij FOM werd neergelegd.

Bij de honderdvijftig medewerkers van FOM Rijnhuizen is de mededeling over de verhuizing naar Eindhoven ingeslagen als een bom, vertelt Aart Kleyn, directeur van FOM Rijnhuizen. “De wetenschappelijke staf ziet het genuanceerd, zij zien ook de voordelen. Maar voor de rest van het personeel spelen vooral de praktische consequenties. De helft van de medewerkers komt nu op de fiets.” Kleyn ziet het opbouwen van een FOM-instituut voor energieonderzoek als zinvol, maar voor hem was de noodzaak van verplaatsen minder evident. “Veel hangt af van de uitwerking. Los van de toekomstplannen is het van groot belang wat het budget voor de verhuizing zal zijn - en dat is op dit moment nog helemaal niet duidelijk.” (AV)/.

Lees meer over de verhuizing van FOM op de Van kasteel naar campus.