“Senioren zien nog te weinig voordelen in domotica”
25 maart 2010 -
Domotica-toepassingen bestaan al sinds de jaren tachtig, maar ze worden nog steeds niet massaal ingezet. Tegelijkertijd wil de overheid dat de groeiende groep senioren zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen en domotica kan hierin een rol spelen. Bouwkundige ir. Masi Mohammadi heeft voor haar promotieonderzoek de vraag- en aanbodkant van domotica bestudeerd en gekeken hoe die twee op elkaar afgestemd kunnen worden.
Masi Mohammadi: “Mensen willen
geen hulpbehoevende indruk maken
met hun aangepaste woning”
Samenwerkingsverbanden in het MKB; liefde en zaken goed timen
25 maart 2010 -
Stel, je bent mosselkweker en je werkt samen met een aantal andere partijen aan een nieuw kweeksysteem. Nog tijdens de ontwikkelingsfase duikt een soortgelijk systeem op bij de concurrent. Iemand heeft gelekt. Het onderlinge vertrouwen is geschonden en de bedenker van het systeem trekt zich terug uit het project. Promovendus Maurice de Rochemont deed onderzoek naar hoe zowel zakelijke als relationele aspecten bijdragen aan een optimale prestatie van samenwerkende partijen uit het midden- en kleinbedrijf.
Promovendus Maurice de Rochemont.
Foto: Bart van Overbeeke
Waardering voor iPhone meten door 'verhalen' van gebruikers
25 maart 2010 -
Wat doen mensen allemaal met hun iPhone en wat denken ze over hun mobiel? Een standaard vragenlijst is onvoldoende om de veelzijdige gebruikservaringen in kaart te brengen. TU/e-promovenus ir. Evangelos Karapanos gooide de vragenlijsten dan ook overboord en ontwikkelde als alternatief iScale, een instrument waarin mensen letterlijk hun verhaal kwijt kunnen over producten.
25 maart 2010 -
What do you do with your iPhone? And what makes a product still cool after using it for ages? Designers need more detailed information to improve on a product, states Evangelos Karapanos in his thesis 'Quantifying Diversity in User Experience'. He uses stories of users to collect such rich information and uses techniques from Information Retrieval to prevent a designer from 'drowning' in the resulting overwhelming amount of data.