Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Kennismaken met scheikunde met quiz
25 maart 2010 - Ir. Peter Janssens, opleidings-directeur bij Scheikundige Technologie, is verguld met de enthousiaste inzet van studievereniging Japie voor de SQuiz. “Alle waardering voor hoe de studenten dit elk jaar weer aanpakken.”
Foto: Bart van Overbeeke

De SQuiz is een populair-wetenschappelijke quiz voor middelbare scholieren die interesse hebben in de chemie. Op dinsdag 23 maart vonden aan zes universiteiten, waaronder de TU/e, de voorrondes van dit landelijke evenement plaats. Er namen in Eindhoven 106 scholieren aan deel.

Kimberly Koetsier, Jojanneke Franken en Krista Stel zijn vanuit het Zeeuwse Middelharnis naar Eindhoven gekomen. Kimberly zit op vwo-5 en haar twee vriendinnen in de eindexamenklas van de havo. Ze komen van de Regionale Scholengemeenschap Goeree-Overflakkee. Jojanneke vindt de opzet van de quiz erg leuk. “De combinatie van vragen met experimenten en filmpjes vind ik zeer geslaagd.” Ze had dan ook zeven van de eerste tien vragen goed. In de middag zullen er nog vijf vragen volgen.

De SQuiz werd tien jaar geleden voor het eerst georganiseerd in Delft. In 2005 sloten ook andere universiteiten zich bij dit initiatief aan en werden er voorrondes en een finale gehouden. De vijf beste scholieren van de voorronde aan de TU/e gaan door naar de finale die op 17 april in Utrecht plaatsvindt.

Opleidingsdirecteur Janssens hoopt dat het meehelpt om meer scholieren enthousiast te krijgen voor zijn opleiding. “De instroom aan eerstejaars is al jaren laag. Dit jaar waren het er 68. Het aantal studenten dat je aan het eind van het jaar overhoudt, staat ongeveer gelijk aan een middelbare schoolklas.”

Huub Willems en Nicole Hesselink, beiden scheikundedocent aan het Eindhovense Jan van Brabantcollege, vinden het een prima initiatief, al weten ze niet of het ook echt helpt om scholieren richting scheikunde te krijgen. “Het leuke is wel dat we op zo’n dag ook zelf inspiratie opdoen voor het vak”, zegt Willems. ”Er komen dingen voorbij die je weer kunt gebruiken in een proefwerk.” (HK)/.