Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Watersporters kapen prijzen weg bij Sportgala
30 maart 2010 - “En de sporter van het jaar 2009 is…..” Zonder tromgeroffel maar met soundcheckgeluiden van de band Dexter een verdieping lager, werden Fontysstudente Ranomi Kromowidjojo, student Biomedische Technologie Marc Hummelink en het Nayade heren zwemestafetteteam uitgeroepen tot respectievelijk sportvrouw, sportman en sportploeg van het afgelopen jaar. Het door ESSF georganiseerde Sportgala 2010 werd op maandag 29 maart gehouden in De Zwarte doos. x4_s.jpg
Stuurman Marc Hummelink ontvangt de prijs voor Sportman van het jaar uit handen van Ronald Klomp, adjunct-directeur van Fontys Sporthogeschool. Foto: Bart van Overbeeke

“Ik ben maar een stuurtje, ik gun zo’n prijs aan het hele team”, zo reageert Marc Hummelink op zijn verkiezing tot sportman van het jaar 2009. “Een stuurman in zijn eentje kan niets presteren. Misschien draag ik tien tot twintig procent bij aan de prestatie, de rest doen de roeiers zelf. Maar zij zeggen weer dat ze zonder stuurman niet winnen.”

Hummelink heeft zijn titel onder andere te danken aan zijn intree in de Nederlandse equipe waarmee hij eind juli in Wit Rusland gaat meedingen naar de wereldtitel voor SB Holland Acht.

Het heren estafetteteam van Nayade kreeg de wisseltrofee uit handen van Wim Koch, directeur van het Studentensportcentrum van de TU/e. Hun geheim zit volgens coach Koen de Haan in het teamgevoel, dat erg sterk is bij de zes studenten. Dat zijn: Peter van Heukelem, Kevin Hondsmerk, Ruud van Bommel, Rik op het Veld, Jeroen Leuverink en Tom Lommers, ieder met zijn eigen specialiteit. Samen zijn ze gedurende de competitie ongeslagen gebleven. Ze zwemmen vier keer in de week en daarbij horen twee trainingen in de ochtend voorafgaand aan de colleges.

Voor de uitreiking hield jurylid Marcel Wouda een inspirerend verhaal over zijn eigen sportcarrière. Wouda kon zwemster Ranomi Kromowidjojo tijdens het gala de trofee niet geven. Zij was samen met de eveneens genomineerde Joeri Verlinden niet aanwezig. Te druk met zwemmen. Wouda had in zijn toespraak al duidelijk gemaakt dat de essentie van topsport keuzes maken is. “Als je succesvol wilt zijn, stel je jezelf een doel en maak je vervolgens daarop gerichte keuzes.” Logisch dat Verlinden (extreem goed, volgens Wouda: “houd hem in de gaten”) en Kromowidjojo er vanavond niet zijn. Bovendien, Wouda brengt haar de trofee wel. “We zien elkaar twintig uur in de week, ze traint in hetzelfde bad.”

Het Sportgala werd afgesloten met een optreden van coverband Dexter. (NS)