Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Informaticaonderzoek TU/e in top-3
17 juni 2010 - Een internationale visitatiecommissie heeft het informaticaonderzoek aan negen Nederlandse universiteiten onderzocht. De TU/e staat hierbij op de derde plaats. Nijmegen en Delft doen het iets beter. Internationaal draait het Nederlandse onderzoek mee aan de wereldtop, staat in het verslag dat deze week openbaar werd gemaakt.

Binnen de faculteit Wiskunde & Informatica zijn negen onderzoeksgroepen beoordeeld.

Gekeken is naar de periode 2002 tot en met 2008. De commissie beoordeelde het onderzoek op kwaliteit, productiviteit, relevantie en haalbaarheid. Gezamenlijk halen de Eindhovense groepen een algemene score van 4,5 op een schaal van 5. De groepen Architectuur van Informatiesystemen van prof.dr.ir. Wil van der Aalst en Algoritmiek van prof.dr. Mark de Berg behaalden voor alle criteria de hoogste score. De groep van prof.dr.ir. Jack van Wijk (Visualisatie) miste daar net een half punt voor. Grote tevredenheid dus over het hoge kwaliteitsniveau van alle groepen, al constateert de commissie wel dat er in Eindhoven veel aandacht is voor onderzoek naar formele methodes. De commissie hoopt dat er in de toekomst ook meer aandacht komt voor experimenteel en technisch onderzoek.

TU/e-hoogleraar dr.ir. Jan Friso Groote is gelukkig met de uitkomsten. Als voorzitter van de landelijke kamer voor informaticaonderwijs en -onderzoek heeft hij mede het initiatief ervoor genomen. “Aan de TU/e hebben we al onze groepen laten visiteren. Ook de jonge groepen die nog in de opbouwfase zitten. Dat is strategisch wellicht niet handig, maar wij waren dan ook niet uit op een zo hoog mogelijke score. Wij willen echt weten hoe onze ‘peers’ tegen ons onderzoek aankijken en daarna kijken we wat we daarin herkennen en wat we ervan meenemen.” Zo gaat bijvoorbeeld de structuur veranderen. Groote: “Binnenkort zullen we de negen bestaande leerstoelen onderbrengen in vier secties.”

Ook over de procedure is Groote tevreden. “Tijdens de bespreking van de uitkomsten in de landelijke kamer kwamen er nog wat protesten van individuen, maar binnen vijf minuten waren die opgelost.” De commissie concludeert ook dat Nederland op het gebied van het informaticaonderzoek tot de sterkste landen in de wereld behoort. “En daar mag men in Nederland best de handen voor dichtknijpen”, aldus Groote. (HK)/.