Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘Oersoep’ de ruimte in
17 juni 2010 - De TU/e participeert in een internationaal project met als doel in het ruimtestation ISS het Miller-Urey-experiment uit te voeren. Wetenschappers Miller en Urey deden methaan, ammoniak, waterstof en water in een afgesloten bol en stelden dit bloot aan elektrische ontladingen. Ze ontdekten dat er in deze zogeheten ‘oersoep’ dan aminozuren ontstaan, de bouwstenen van eiwitten. Een nabootsing van het veronderstelde ontstaan van de aarde zo’n vier miljard jaar geleden.

Dr. Michelle Kotler, postdoc aan de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie, laat weten dat het experiment een paar maanden duurt. Het is nog niet bekend wanneer de opstelling in de ruimte komt. Vanwege de condities is dat wel met een afwijkend ontwerp; zo zal de bol niet van glas worden.

Aan de TU/e en in het Amsterdamse Science Center NEMO wordt het experiment momenteel nagebootst. De ‘oersoep’ zou vijf jaar onaangeraakt blijven staan in NEMO, maar toch werd de bol twee weken terug verwisseld. Er bleek roet te ontstaan in de opstelling en er ontstonden geen nieuwe verbindingen. De Gemeenschappelijke Technische Dienst van de TU/e maakte met de faculteit Electrical Engineering een nieuwe opstelling. Ing. Joost van Dongen van Scheikundige Technologie, één van de betrokkenen vanuit de TU/e, laat weten dat een grote verandering is dat er nu wisselspanning als vonk wordt gebruikt in plaats van gelijkspanning. Het is de bedoeling dat de nieuwe bol vijf jaar staat. Aan de TU/e staat een soortgelijke opstelling, waarmee vijf jaar experimenten worden gedaan. Er wordt onder meer gekeken welk effect verschillende spanningsbronnen hebben. (JvG)