Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studenten zien weinig verschil tussen universiteiten

17 juni 2010 - De Nederlandse universiteiten doen in de ogen van studenten weinig voor elkaar onder. Dat blijkt uit de cijfers van de Nationale Studenten Enquête 2010. Overall scoort de TU/e 4 uit 5, tegen een landelijk gemiddelde van 3,8 voor alle instellingen voor hoger onderwijs. Wageningen Universiteit (4,2) en de Universiteit Maastricht (4,1) vallen in positieve zin op. Leiden, Delft, Twente, Nijmegen en Utrecht behalen net als de TU/e een 4,0 en de rest een 3,9. Fontys Hogescholen moet het doen met een magere 3,5.Op vrijwel alle punten waarderen de ondervraagde studenten de TU/e net iets bovengemiddeld. Alleen over de studielast zijn de studenten ietsje (een tiende punt) minder tevreden dan hun elders studerende collega’s. Hoewel de huisvesting van de Eindhovense studenten met een 3,6 lager scoort dan veel andere categorieën, steekt deze beoordeling gunstig af tegen het gemiddelde van 2,9. De Haagse Academie voor Wetgeving, die juridische opleidingen verzorgt voor ambtenaren in dienst van de rijksoverheid, staat met een score van 4,6 bovenaan het lijstje met beste opleidingen. De enquête werd ingevuld door 37 procent van de 650.000 studenten in Nederland. (TJ)