Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TN en ST krijgen structurele injectie uit Sectorplan
17 juni 2010 - De TU/e krijgt voor het natuur- en scheikundig onderzoek in de periode 2011-2016 jaarlijks anderhalf miljoen euro uit het Sectorplan Natuur- en Scheikunde. Het geld komt terecht bij de focusgebieden procestechnologie en complexe moleculaire systemen (scheikunde) en functionele materialen en plasmafysica (natuurkunde). Een deel van het geld, een kleine twee euroton per jaar, is gereserveerd voor onderwijsdoeleinden.

Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt heeft het door de commissie Breimer opgestelde advies voor het Sectorplan integraal overgenomen. Dat betekent dat de komende jaren in het kader van het plan jaarlijks twintig miljoen euro in natuur- en scheikundig onderzoek wordt gestoken. Per discipline wordt een miljoen gereserveerd om de instroom en studierendementen in het onderwijs te bevorderen, komt zes miljoen voor onderzoek via de eerste geldstroom beschikbaar en drie miljoen via de tweede (d.w.z. FOM en NWO-CW). De toekenningen voor onderwijs en de eerste geldstroom zijn nu bekend.

Het geld is verdeeld over de negen Nederlandse universiteiten waar natuur- en scheikunde wordt bedreven. Daarbij is er nadrukkelijk voor gekozen een aantal focus-gebieden binnen de disciplines te versterken. Een belangrijk doel op onderwijsgebied is het jaarlijks afleveren van 500 BSc-gediplomeerden in beide vakgebieden. In totaal worden 88 nieuwe personeelsplaatsen gecreëerd. De TU/e krijgt net iets minder dan het gemiddelde geldbedrag toegekend. Scheikundige Technologie (ST) kan meer geld tegemoet zien dan Technische Natuurkunde (TN), 745.000 euro om 565.000. Hiervan mogen onder meer hoogleraren worden aangesteld in de procestechnologie en complexe moleculaire systemen. Bij TN is geld beschikbaar voor twee nieuwe UHD’s binnen de plasmafysica en functionele materialen. (TJ)/.