Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Symposium Speurwerkprijs ter ere van zonnecelexpert Janssen
17 juni 2010 - Eén ding hoefde prof.dr. Hans de Wit, juryvoorzitter van de KIVI NIRIA Speurwerkprijs 2010, niet uit te leggen: dat het baanbrekende werk van winnaar prof.dr.ir. René Janssen aan plastic zonnecellen maatschappelijk relevant is. Janssen, die de prijs formeel kreeg voor ‘speurwerk op het gebied van materialen voor duurzame energie’, werd door de voorzitter wereldwijd beeldbepalend genoemd, met name doordat Janssen met zijn groep alle relevante aspecten van dit onderzoek bestrijkt. En dat is uniek.
Foto: Photodette

TU/e-hoogleraar Janssen mocht na ontvangst van de gouden penning het symposium afsluiten dat ter ere van de uitreiking werd gehouden in De Zwarte Doos. Hij schetste bekwaam de omvang van het probleem: de gemiddelde wereldburger verbruikt net zoveel energie als twee continu draaiende wasmachines. Wil je die energie direct uit de zon halen, dan moet je zo’n vijfhonderd vierkante meter zonnecel per seconde produceren om daarmee een oppervlak ter grootte van Spanje te bekleden. Dat lijkt alleen haalbaar met de productiemethodes voor plastic zonnecellen. De relatief lage rendementen van plastic cellen -vergeleken met siliciumcellen- zijn daarom onvoldoende reden om plastics links te laten liggen, aldus Janssen. En daarbij weet hij zich gesterkt door de gedachte dat plastic cellen met een rendement van 8 procent de natuur -in de vorm van fotosynthese- al ruimschoots voorbij zijn gestreefd. (TJ)/.