Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Academische Jaarprijzen uitgereikt
Perspectiefprijs voor ir. Jos Reijnders
17 juni 2010 - Ir. Jos Reijnders van de opleiding Werktuigbouwkunde heeft donderdag 10 juni tijdens de uitreiking van de Academische Jaarprijzen, de Perspectiefprijs gekregen van de TU/e. De onderzoeker ontving een onderscheiding en geldbedrag van vijfduizend euro voor zijn ontwerp van een poreuze brandstofinjector die de roetuitstoot van dieselmotoren flink vermindert.
Reijnders bij de bekendmaking van de Perspectiefprijs. Foto: Bart van Overbeeke

Er waren verder Academische Jaarprijzen voor het beste onderzoek dat in 2009 is uitgevoerd door afstudeerders, ontwerpers en promovendi van de universiteit. De jury heeft drie prijswinnaars gekozen uit 23 genomineerden. De winnaars zijn ir. Timo Overboom (beste ingenieur), ir. Francisco Zaragoza Martin (beste ontwerper) en dr.ir. Danny Holten (beste doctor).

Van de drie projecten die waren genomineerd, biedt het project van Reijnders volgens de jury het meeste toekomstperspectief voor mens en maatschappij.

De poreuze brandstofinjector die Reijnders ontwikkelde telt zo’n duizend gaatjes waardoor een optimale menging van brandstof en zuurstof in een cilinder ontstaat. Het gevolg is een veel betere verbranding zodat er minder roetdeeltjes ontstaan. De toepassing maakt dure roetfilters voor dieselmotoren overbodig. Reijnders werkt aan de TU/e verder aan dit project voor Progression-Industry, een jonge starter van de TU/e. Er is veel belangstelling bij de industrie voor dit ontwerp. “We hopen dat hiermee binnen vijf jaar het milieuprobleem van roetuitstoot door dieselmotoren opgelost wordt”, aldus Reijnders.

Afstudeerprijs
De afstudeerprijs van 2.500 euro gaat naar ir. Timo Overboom van de faculteit Electrical Engineering. Overboom ontwikkelde een roterend systeem voor robots in productielijnen. Het gaat hier om een module met een roterende en lineaire beweging (‘twee vrijheidsgraden’) voor het plaatsen van elektronische onderdelen op printplaten. Ook heeft hij met een prototype hiervan experimenten uitgevoerd. Overboom is nu bij dezelfde faculteit aan de TU/e bezig met zijn promotieonderzoek op het gebied van elektromagnetische ophanging voor zogeheten plafondrobots.

De prijs voor het beste ontwerpproject (vijfduizend euro) gaat naar ir. Francisco Zaragoza Martin PDEng. Hij ontwierp een membraanreactor voor een elektriciteitscentrale om de uitstoot van kooldioxide te reduceren. De winnaar van de ontwerpprijs verrichtte zijn onderzoek in samenwerking met Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) binnen de ontwerpersopleiding Process and Product Design.

Promotieprijs
De promotieprijs van vijfduizend euro is gewonnen door dr.ir. Danny Holten (faculteit Wiskunde & Informatica) voor zijn proefschrift ‘Visualization of graphs and trees for software analysis’. Doel van dit onderzoek is om mensen in staat te stellen de aanzienlijke hoeveelheden informatie te begrijpen die relevant zijn voor het begrijpen van programmatuur. Dat gebeurt door gebruik te maken van visuele representaties. (CvK/FvO)/.