Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Niet-student gaat betalen voor culturele activiteiten SG
24 juni 2010 - Niet-studenten gaan vanaf komend collegejaar betalen voor de culturele activiteiten van Studium Generale (SG). Omdat studenten zich hierdoor naar verwachting gemakkelijker zullen identificeren, hoopt het bureau een beter zicht te krijgen op wie er bij SG-activiteiten eigenlijk in het publiek zitten.
Illustratie: David Ernst

Een nieuwe huisstijl, meer programmaonderdelen naar thema, meer communicatie via social media als Facebook en Twitter; Studium Generale voert de komende tijd verschillende veranderingen door in de hoop meer aansluiting te vinden bij zijn voornaamste doelgroep: studenten. Ook wil het bureau meer zicht krijgen op het publiek bij zijn activiteiten - onder meer door voor de culturele programma’s entree te vragen aan niet-studenten. Het gaat hierbij niet om de lezingen, benadrukt SG-hoofd dr. Lucas Asselbergs, maar om activiteiten als de ‘Yes Jazz’-avonden in het Gaslab: “Er komen altijd de nodige mensen op af, maar eigenlijk weten we niet goed wíe er nou in de zaal zitten. Als niet-studenten gaan betalen, zullen studenten zich makkelijker identificeren en krijgen wij zo meer zicht op ons publiek”.

Asselbergs is absoluut niet bang dat zijn bureau zichzelf in de vingers snijdt door een deel van het publiek te laten betalen. “Bijvoorbeeld medewerkers reageren nu vaak verbaasd als ze horen dat een activiteit gratis is en vragen zich juist af of dat geen devaluatie van ons programma is. Ik ben ervan overtuigd dat een medewerker of bezoeker van buiten de universiteit die paar euro er best voor over heeft.” Bovendien, zo benadrukt hij, zullen de entreeprijzen nog altijd een stuk lager liggen dan die voor vergelijkbare avonden elders in de stad. Na een jaar gaat SG de maatregel evalueren.

Gaslab opgeknapt
Het Gaslab op het TU/e-terrein ondergaat deze zomer een opknapbeurt en krijgt onder meer een nieuwe, opener entree. “Het Gaslab is een geweldig experimenteel podium, maar nu krijg je toch een beetje het gevoel dat je een soort ‘hol’ binnenstapt. Het gebouw moet nadrukkelijker gaan uitstralen dat het een hip podium is en een opener karakter krijgen.” Ook vindt Asselbergs het een goede zaak als het Gaslab (nog) vaker wordt gebruikt, ook door andere partijen dan SG dat het gebouw in beheer heeft. Culturele inhoud en een link met de TU/e zijn daarbij wel een voorwaarde. (MvdV)/.

Zie ook Studium Generale vaart nieuwe koers