Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
FOM en TU/e tekenen Memorandum of Understanding
“TU/e zal FOM-instituut niet inkapselen”
8 juli 2010 - Rector Hans van Duijn en FOM-directeur Wim van Saarloos ondertekenden dinsdag 6 juli een Memorandum of Understanding, waarin de TU/e en FOM de afspraak formaliseren om het FOM-instituut Rijnhuizen in Eindhoven uit te bouwen tot een nieuw instituut voor fundamenteel energieonderzoek. Van Duijn nodigde hierbij de FOM-medewerkers uit om in het najaar de stad Eindhoven en de campus te bezoeken.

FOM-directeur Wim van Saarloos zei dinsdag blij te zijn met het constructieve overleg dat tot nu toe met de TU/e gevoerd is over de verhuizing van Rijnhuizen naar Eindhoven. In het memorandum staat onder meer de toezegging dat de TU/e binnen het nieuwe instituut een extra afdeling gaat opzetten en dat de TU/e die ook gaat financieren. De afdeling valt wel onder de verantwoordelijkheid van de directeur van het FOM-instituut en krijgt een plaats naast de vier al bestaande afdelingen. Het is nog niet bekend waar die afdeling zich op gaat focussen. De TU/e waarborgt ook de onafhankelijke positie van het nieuwe instituut. Van Saarloos: “Het instituut zal niet worden ingekapseld door de TU/e.”

In het memorandum wordt benadrukt dat Rijnhuizen een belangrijk nationaal instituut is en moet blijven. De TU/e beschouwt het instituut straks als een extra faculteit. Dat betekent onder meer dat de medewerkers toegang hebben tot de cleanrooms en de bibliotheek, maar ook tot de sportfaciliteiten en de kinderopvang van de universiteit.

Rector Van Duijn sprak de medewerkers ook toe en zei dat de TU/e, de stad Eindhoven en de regio trots zijn op de komst van Rijnhuizen. Volgens hem past het instituut uitstekend in alle initiatieven die er op dit moment gaande zijn op energiegebied, zoals de aanwijzing van de TU/e als co-locatie voor de KIC InnoEnergy door het EIT (European Institute of Innovation and Technology). De werktitel voor het nieuwe instituut wordt DIFFER, een acroniem voor Dutch Institute For Fundamental Energy Research.

In 2015 moet het nieuwe instituut, dat een eigen gebouw krijgt in de buurt van N-laag, de deuren openen. De bestaande onderzoekslijnen op het gebied van fusie-energie en nanolagen voor de computerchipindustrie worden uitgebreid met nieuwe groepen. De nationaal coördinerende rol zal vervuld gaan worden via focusgroepen (dependances) aan verschillende Nederlandse universiteiten. Ook gaat het instituut nauw samenwerken met bestaande energieonderzoeksinstellingen.

De Raad van Bestuur van FOM neemt de definitieve beslissing over de voorgenomen verhuizing wanneer de financiering van het nieuwe laboratorium verzekerd is, en de ondernemingsraad met alle plannen heeft ingestemd. (HK)/.