Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Collegegeld niet-EER-student stijgt stevig in 2011
8 juli 2010 - Met ingang van het collegejaar 2011-2012 stijgt het collegegeld voor masterstudenten van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) van een kleine 9.000 euro nu naar 12.500 euro. Rector Hans van Duijn noemt het een normaal, kostendekkend tarief en in vergelijking met de ons omringende landen zelfs één van de laagste bedragen.

Rudy van Beurden, fractielid van studentengroepering PF, liet maandag in de universiteitsraadvergadering weten het nieuwe collegegeld voor niet-EER-studenten een fors bedrag te vinden. Voor een masteropleiding betaalt die student komend studiejaar nog 8.818 euro, maar een jaar later wordt dit 12.500 euro. Het tarief voor een bacheloropleiding gaat dan van 5.311 euro naar 8.000 euro. De reden van de verhogingen is dat het ministerie van OCW geen vergoeding meer beschikbaar stelt voor deze studenten, zo vertelde rector Van Duijn.

Van Beurden vroeg zich af of dit hogere tarief geen nadelig effect zal hebben op de concurrentiepositie van de TU/e. Van Duijn vreest daar niet voor. “We hebben dit nieuwe tarief in 3TU-verband afgesproken. Delft wilde een nog hoger bedrag, maar dat wilden wij en de Universiteit Twente niet. Dit is nationaal gezien een normaal tarief en vergeleken met de ons omringende landen één van de laagste bedragen. Daarbij kunnen studenten van buiten de EER een beroep doen op het Amandus H. Lundqvist Beurzenfonds.” Hij voegde er nog aan toe dat studenten die al aan de TU/e begonnen zijn of komend jaar beginnen, het oude tarief blijven betalen. (HK)/.