Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Presentaties vak Technology Entrepreneurship
“We willen aantonen dat plastic te vervangen is”
8 juli 2010 - Dat het presenteren van een businessplan aan een ervaren panel geen sinecure is, hebben Scheikundestudent Jesper van Berkel en zijn kompaan Pieter Mooren (Technische Bedrijfskunde) ondervonden. Het duo hield vrijdag 2 juli een pleidooi voor hun bedrijf Biolink, in het kader van het Certificaat-programma Technology Entrepreneurship.
Jesper van Berkel (op achtergrond) en Pieter Mooren tijdens hun presentatie. Foto: Bart van Overbeeke

“Onderzoek voorspelt dat in 2050 de helft van de huidige aardolieproductie voor de productie van plastic zou moeten worden gebruikt”, zo opent Mooren zijn presentatie. “Als gevolg van de dalende olieproductie en de stijgende vraag, zal de plasticprijs dus ook toenemen. Daarnaast levert plastic een afvalprobleem op. Bioplastic is dé oplossing. Het is afbreekbaar en op termijn goedkoper dan uit olie geproduceerd plastic.” “Ons bedrijf Biolink heeft een nieuw bioplastic ontwikkeld. We bevinden ons nog in de seed-fase. Ons doel is om volgend jaar 225.000 euro aan STW-subsidie te verwerven. Daarmee willen we het product verder ontwikkelen en Biolink op de kaart zetten.”

“Bioplastic kan voor een veelvoud aan eindproducten gebruikt worden”, vult Van Berkel aan. “Denk aan voedselverpakkingen, maar ook aan mobiele telefoons of Lego. Bioplastic is sterk in opkomst. De productie stijgt met ongeveer vijftig procent per jaar. Dit komt vooral door de degradeerbaarheid; milieubewustzijn speelt daarbij een grote rol. Onze doelstelling is om aan te tonen dat plastic te vervangen is.”

Dat de concurrentie moordend is, is vanzelfsprekend bekend bij de bijna afgestudeerde Scheikundestudent. Voor multinationals als BASF en Mitsubishi is de plasticmarkt geen onbekend terrein. “Maar die bedrijven gebruiken een duur additief, waardoor hun prijs sterk stijgt. Wij hebben mogelijk een betere oplossing.”

Na afloop van de presentaties was er een prijsuitreiking. Studenten Tom Bongers, Bedir Laçin en Alexander Dockhorn van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences sleepten de eerste prijs in de wacht. Hun businessplan over het bedrijf Alsito werd door de vakjury met een ruime negen beoordeeld.

De presentaties waren de afronding van het vak Technology Entrepreneurship van prof.dr. Leo Verhoef en dr. Myriam Cloodt. Doel van dit programma is om studenten klaar te stomen voor het ondernemerschap. Er waren in totaal 18 presentaties van 35 studenten. (ML)/.