Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
U-raad vol lof over rapport ‘harde knip’
8 juli 2010 - De universiteitsraad was maandag 5 juli vol lof over het rapport van de projectgroep die in opdracht van College van Bestuur heeft onderzocht wat het gaat betekenen als de TU/e in september 2012 de harde knip invoert. Het rapport bevat aanbevelingen en benoemt mogelijke obstakels.

Slechts twee op de vijf studenten ronden sinds de start van de masteropleidingen in 2005 hun bacheloropleiding helemaal af voordat ze aan de master beginnen.

Op dit moment hanteren alle faculteiten de zachte knip, uitgezonderd Industrial Design. Studenten die van de bacheloropleiding 160 van de 180 studiepunten hebben gehaald, mogen zich nu al inschrijven voor een master. Gemiddeld deed een student er elf maanden over om tijdens de master zijn bachelor af te ronden. Drie op de vijf studenten volgen deze route van de zachte knip.

Bij de instromende hbo-studenten, die een schakel-programma moeten volgen om toegang te krijgen tot een master, maakt bijna driekwart gebruik van de zachte knip.

Met ingang van het studiejaar 2012-2013 vervalt de zachte knip. Elke student moet dan zijn bachelor gehaald hebben voordat met de master begonnen kan worden. Dat vraagt wel om een tweede instroommoment in een masteropleiding. Bij 7 van de 22 opleidingen aan de TU/e moet zo’n tweede instroommoment nog gecreëerd worden. Dat zal nog heel wat extra inzet vergen, zo concluderen de opstellers van het rapport. Ook is er een aanpassing nodig van het rooster. Dit om het mogelijk te maken dat de resultaten van bachelortentamens en het bachelorexamen bekend zijn voor het begin van de masteropleiding.

Belangrijk is ook een hardheidsclausule ‘voor schrijnende gevallen die door bijzondere omstandigheden onevenredig worden getroffen door de invoering van de harde knip’, aldus de projectgroep in het rapport. Denk daarbij aan een sterfgeval in de directe familie, of een langdurige ziekte. Maandag liet rector Hans van Duijn weten dat een beroep op de hardheidsclausule niet leidt tot een voorwaardelijke toelating tot de master. Wel krijgt zo’n student de mogelijkheid tot het doen van extra tentamens.

Ook adviseert de projectgroep om een goed communicatieplan op te stellen voor de invoering van de maatregel en zou in de toekomst ook kritisch gekeken moeten worden naar de begeleidingscapaciteit voor studenten voor wat betreft hun studieplanning. En vanzelfsprekend moet er een aparte implementatiecommissie voor worden aangesteld. (HK)/.