Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Wiskundeonderzoek TU/e gemiddeld beste van Nederland
15 juli 2010 - De wiskundeonderzoeksprogramma’s van de TU/e krijgen gemiddeld het hoogste cijfer in de beoordelingen door de internationale commissies die het Nederlandse wiskundeonderzoek over de periode 2003 – 2008 onder de loep namen.

Een international commissie van de QANU (Quality Assurance Netherlands Universities) onderzocht de drie TU's. Deze commissie publiceerde afgelopen week haar rapport. Een andere internationale commissie bekeek het wiskundeonderzoek van de algemene universiteiten in Nederland.

De TU/e heeft van alle beoordelingen, uit de twee rapporten, het hoogste gemiddelde cijfer. Van de zestig te behalen punten mist ze er slechts twee. Wiskundedecaan prof.dr. Arjeh Cohen is verheugd dat de commissie helemaal geen kritiek op de TU/e levert. “We zouden alleen nog iets hoger kunnen scoren wanneer we meer publicaties en meer promovendi hadden. Deze uitslag is een ruggensteun voor ons wiskundeonderzoek. Bij het aanvragen van financiering in Den Haag liggen we nu hoger op de stapel.”
Cohen verklaart de score door het focussen op drie researchprogramma’s en de open lijn met andere faculteiten. De drie onderzoeksprogramma’s zijn; SPOR (Statistics, Probability, and Operations Research), CASA (Centre for Analysis, Scientific Computing, and Applications) en DMA (Discrete Mathematics and Applications. De open lijn waar Cohen op doelt, houdt in dat toegepaste wiskunde, en ook informatica, zijn ondergebracht bij de verschillende faculteitsprogramma’s.

De QANU-commissie zeer te spreken over de kwaliteit bij alle drie de TU's. Het rapport van de QANU-commissie is hier te downloaden. Het evaluatierapport van het wiskundeonderzoek aan de algemene universiteiten kan hier bekeken worden. (IJ/NS)