spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB



Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Vuurdoop elektrische racewagen URE op Silverstone
15 juli 2010 - De elektrische racewagen van University Racing Eindhoven (URE) krijgt dit weekeinde zijn vuurdoop op het legendarische Britse Formule 1 circuit van Silverstone. Na een uitgebreide jurering, om te zien of de wagen aan alle voorschriften voldoet, mag de bolide van de TU/e zaterdag en zondag de baan op. Het is de eerste keer dat er bij de studentenraces een aparte klasse is voor elektrisch aangedreven racewagens.
Demissionair minister-president Jan Peter Balkenende en TU/e-bestuursvoorzitter dr.ir Arno Peels bekijken de elektrische racewagen tijdens de presentatie in juni. Foto: Bart van Overbeeke

De organisatoren van de Formula Student hadden vorig jaar niet veel moeite om deelnemers te vinden voor deze aparte racecompetitie. Op het moment dat de inschrijving online werd geopend, kon de lijn alweer direct sluiten. Er hadden zich binnen enkele seconden twaalf teams van diverse universiteiten ingeschreven. URE behoorde tot de gelukkigen.

Voor de bouw van de elektrische racewagen heeft het team uit Eindhoven gebruik gemaakt van de conventionele URE 05 uit 2009. De auto werd in een aantal maanden geheel helemaal omgebouwd en voorzien van een duurzame krachtbron. Ook is de racewagen op sommige punten verbeterd. Zo is onder meer de ophanging aangepast en is een lagere luchtweerstand bereikt. De wagen is bovendien voorzien van lichtere carbonvelgen.  

URE claimde bij de presentatie in juni de eerste elektrisch aangedreven formule racewagen van de Benelux te hebben. Hun URE 05e is gebaseerd op een batterijpakket van 78 zogeheten lithium polymeercellen die twee elektromotoren in gang zetten. De topsnelheid ligt op ongeveer honderd kilometer per uur. Maar volgens het raceteam zijn aspecten als betrouwbaarheid, acceleratie, remmen en wegligging net zo belangrijk. 
 
Alle teams die op Silverstone gaan rijden, nemen zelf het ontwerp, de productie, marketing, financiën, testwerk en het uiteindelijke racen voor hun rekening. (FvO)