Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Meedoen langs de Dommel
8 juli 2010 - Stap in een kano, bouw een bierkrattoren of kijk rustig naar optredens. Tijdens de Doe de Dommeldag op 4 juli was er van alles te beleven op het TU/e-terrein. Een kleine duizend fietsers en wandelaars liet zich verleiden tot meedoen bij het terras van café De Zwarte Doos, bij de Dommelbrug of iets noordelijker bij het Studentensportcentrum.
Foto: Bart van Overbeeke

De houten dansvloer die voor de gelegenheid het gras voor De Zwarte Doos bedekte, gaf ruimte aan studentendansgroep Footloose en de dansgroep van de Association of Chinese Students and Scholars Eindhoven. Zij dansten in de volle zon in zelfgemaakte kleding twee traditionele dansen. De dansvoorstellingen werden afgewisseld door optredens van kegelkunstenaar Guido van Hout. Al improviserend gooide hij kegels de lucht in en ving ze, of liet ze vallen, net waar het gitaarspel van Mirek Walton toe uitnodigde.

Even verderop waren 75 lege bierkratten van verschillende merken, en daardoor verschillende formaten, te gebruiken voor een zo hoog mogelijke stapel of een zo fraai mogelijk bouwwerk. Standaardprocedure: kinderen beginnen reuze enthousiast en vaders nemen het fanatiek over tot ze bijna niet meer te stoppen zijn. Studenten van Compositum deelden TU/e-prijsjes uit: T-shirts voor de papa’s en lampjes voor de kleintjes. Die prijsjes kregen de aquarellisten op de oude Dommelbrug ook. Docent Frans Franssen en studenten Bouwkunde begeleidden de DoTheDommelWaterWaterColour contest.

Iets stoerdere activiteiten vonden plaats in en boven de Dommel bij het Studentensportcentrum. De kano’s van studentenkanovereniging Okawa waren voortdurend bezet. Wie durfde te roetsjen over de tokkelbaan van buitensportvereniging All Terrain merkte dat het supereng was bij het afzetten bovenop de klimtoren.

De vrijwilligers waren op de afsluitende barbecue eensgezind: “Een erg geslaagde dag. Jammer dat Doe de Dommel pas over twee jaar weer is”. (NS)