Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Voorlopige beoordeling opleiding Electrical Engineering positief
8 juli 2010 - De opleiding Electrical Engineering is ‘een mooie, sterke opleiding met een nadruk op ontwerpen en creativiteit’, zo beoordeelde de visitatiecommissie van de QANU vorige week vrijdag tijdens het voorlopige eindoordeel. Zorgpunten zijn het lage rendement in de bachelorfase en de wat lichte beoordeling van het eindproject van de bachelors.

Dat laat ir. Rein van Asten, secretaris van de opleidingscommisie van EE, weten naar aanleiding van de informele conclusies. De visitatiecommissie komt naar verwachting in de tweede helft van oktober met een voorlopig eindrapport, dat de faculteit nog mag controleren op feitelijke onjuistheden. In dat rapport krijgt de opleiding op 21 verschillende punten een beoordeling, aan de hand waarvan wordt bepaald of EE een nieuwe accreditatie krijgt voor zes jaar. Die cijfers zijn op dit moment nog niet bekend. De visitatie vindt plaats in 3TU-verband. De commissie is al in Twente geweest en gaat later nog op bezoek in Delft.

Volgens Van Asten vindt de commissie de opleiding goed aansluiten op de beroepspraktijk en is er een goede koppeling met het bedrijfsleven. De nieuwe opzet van de masterthesis, in de vorm van een paper dat wordt gepresenteerd op een symposium, valt ook in goede aarde. De kwaliteit van de afgestudeerde ingenieurs is ook prima, maar ze zijn wel erg technisch van aard. Iets meer aandacht voor juridische en maatschappelijke aspecten in de opleiding zou dan ook een goede zaak zijn, aldus de commissie.

De studie is pittig, maar te doen. Dat de studenten gemiddeld ruim zeven jaar over hun studie doen, komt dan ook voornamelijk door bijbaantjes. De studenten zouden iets meer aan ‘time-management’ moeten doen. De faculteit zou nog kunnen bijdragen aan het studierendement door rustperiodes in de bachelor aan te brengen en de tentamens beter te spreiden. Een groot probleem is de geringe instroom, maar dat is een probleem dat op Europees niveau speelt. Wel verwacht de commissie verbeteringen aan de beoordeling van het eindproject van de bachelorfase. De criteria hiervoor zouden moeten worden aangescherpt, met meer aandacht voor de persoonlijke bijdrage van de student. Ook zou het onderwijs een belangrijkere rol moeten spelen in de functioneringsgesprekken met het personeel. (TJ)/.