Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Subsidie voor onderzoek naar nieuw biomateriaal stents

13 juli 2010 - Hoogleraar Luc Brunsveld en dr. Daisy van der Schaft van de faculteit Biomedische Technologie krijgen een subsidie van 1,8 miljoen euro van het BioMedical Materials program voor hun onderzoek naar nieuw biomateriaal voor stents. Ze delen het bedrag met TU/e-alumnus Pascal Jonkheijm die tegenwoordig in dienst is van de Universiteit Twente, de penvoerder van het project. Het onderzoek naar nieuw biomateriaal moet in de toekomst medische problemen na een dotterbehandeling verhelpen. x1_s.jpg
De stent wordt geplaatst tijdens een dotterbehandeling.

Jaarlijks ondergaan in Nederland ongeveer 36.000 patiënten een dotterbehandeling. Hierbij rekt de arts de vernauwde kransslagader op met een ballonnetje. Bij 87 procent van hen wordt tegelijkertijd een zogeheten stent in de ader geplaatst. Dit is een dun buisje gemaakt van fijnmazig gaas van roestvrij staal dat moet voorkomen dat de ader opnieuw dichtslibt.

In ongeveer tien procent van de gevallen krijgen patiënten problemen met de geplaatste stent, doordat er rondom de stent littekenweefsel ontstaat dat stolsels vormt die in de bloedbaan terechtkomen (trombose). Ondertussen worden er al wel nieuwe stents ontwikkeld die plaatselijk medicijnen afgeven en daarmee de kans op trombose verkleinen, maar ook met deze stents is het probleem van littekenvorming niet helemaal opgelost.

Celgroei
Onderzoekers van de TU/e en de Universiteit Twente starten daarom met de ontwikkeling van een nieuw biomateriaal, bestemd voor een nieuwe generatie stents. De onderzoekers bevestigen hiervoor met behulp van bionanotechnologie enzymen aan de binnenkant van de stent. Als de stent in het lichaam wordt aangebracht, is het de bedoeling dat endotheelcellen, de cellen die de natuurlijke binnenbekleding van bloedvaten vormen, aan de enzymen ‘vastkleven’. Er vormt zich dan een natuurlijk laagje cellen aan de binnenkant van de stent dat trombose moet voorkomen.

De uitdaging in het project is de enzymen op een zodanige manier op de stent te rangschikken, dat er een mooi homogeen laagje cellen aan de binnenkant van de stent kan ontstaan. Prof.dr.ir. Luc Brunsveld van de vakgroep Chemische Biologie: “We willen met toepassing van supramoleculaire chemie een patroon maken op biomedische materialen en ervoor zorgen dat je de celgroei kunt controleren.”

Max Planckinstituut
De samenwerking tussen beide universiteiten komt voort uit het verleden. Jonkheijm en Brunsveld werkten eerder samen op het Max Planckinstituut in Dortmund. In het gehonoreerde project werken de onderzoeksinstituten MESA en MIRA van de Universiteit Twente samen met het Medisch Spectrum Twente, de TU/e en het bedrijf NT-MDT dat is gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven. Met de subsidie wordt op beide universiteiten een promovendus aangesteld voor een periode van vier jaar en wordt onderzoeksapparatuur aangeschaft. (FvO)