Volgens dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), zijn de problemen van eerstejaars tweeledig. “Sommige studenten hebben zich niet goed georiënteerd en zijn onvoldoende begeleid in het studiekeuzeproces. Zij kiezen op basis van onvolledige beeldvorming. Een ander probleem is de overgang van leren naar studeren, van klas naar collegezaal, van leraar naar professor, van verplicht aanwezig naar je eigen (studie)tijd indelen, et cetera. Studeren is hard en anders werken en het tempo ligt aanzienlijk hoger dan op het vwo.”
Drs. Loes van den Berge, studentenadviseur bij STU, ziet geregeld eerstejaars die tegen problemen aanlopen. “Ze hebben moeite om te wennen aan de nieuwe omgeving, de hoeveelheid stof en het studietempo, het plannen van de studie en de voorbereiding van tentamens.”
De TU/e probeert deze problemen te voorkomen en te verhelpen. Zo zijn er mentoraten, worden er vaardigheidstrainingen gegeven (effectief studeren, presentatietechnieken, vergadertechnieken, samenwerken), zijn er bijspijkercursussen wiskunde, geven studentenadviseurs begeleiding en is er reflectie op de studiekeuze. Ook leren de eerstejaars hoe ze een realistische studieplanning kunnen maken. Het Pre University College, dat bedoeld is voor vwo-leerlingen, helpt de scholier bij zijn/haar studiekeuze. (JvG) |