Zenuwbaan

Han Konings
    Wanneer verschijnt de eerste ranking van ranglijsten? Die vraag kwam bij me op toen ik bezig was met het artikel over onze onverwachte toppositie op de nieuwste Times-ranking. De Harvard’s en MIT’s van deze wereld zullen er weinig over klagen. Die zitten altijd hoog in de boom. Maar voor het gros van de instellingen is het vaak een raadsel waarom ze precies staan waar ze staan. In het land der ranglijstensamenstellers bestaan blijkbaar meerdere waarheden.
    3TU.Federatie wil beter scoren op rankings
    23 september 2010 - Welke rankings zijn echt relevant voor de drie technische universiteiten? Dat gaat de 3TU.Federatie onderzoeken. Ook gaat men bekijken of het mogelijk is om hoger op relevante rankings te komen door op bepaalde gebieden beter te gaan presteren.

Op de ranking van het Times Higher Education Supplement (THES), die vorige week donderdag werd gepubliceerd, kwam de TU/e plots bovendrijven als beste Nederlandse universiteit op plaats 114. Een jaar daarvoor was dat nog plaats 120 en stonden er nog vier Nederlandseuuniversiteiten voor de TU/e. Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, bekent dat die toppositie ook voor het bestuur als een verrassing kwam.

Times verbrak dit jaar de samenwerking met het Britse onderzoeksbureau QS. QS kwam een week eerder met een eigen lijst, waar de TU/e op plaats 126 stond. Op die lijst deden zeven Nederlandse universiteiten het juist weer beter dan de TU/e.
    De nieuwe aanpak van Times, die nu samenwerkt met de onderzoeksdivisie van persbureau Reuters, pakt dus gunstig uit voor de TU/e. Reputatie en prestaties uit het verleden zijn minder belangrijk geworden. De meetbare resultaten op het gebied van onderzoek, onderwijs en kennisoverdracht krijgen meer gewicht. Van Dam: “Technische universiteiten hebben het gezien de aard van hun onderzoek, sowieso moeilijk bij de weging voor dit soort ranglijsten. In 3TU-verband gaan we onderzoeken welke ranglijsten relevant zijn voor ons, want ze zijn van groot belang voor onze internationale wervingsactiviteiten. Als er een aanpak gehanteerd wordt die ongunstig is voor TU’s, zouden we de samenstellers daar op kunnen wijzen. Ook willen we onderzoeken of het mogelijk is om hoger op lijsten te komen door op bepaalde gebieden beter te gaan presteren.” (HK)

Last week, TU/e proved to be the best Dutch university according to the Times Higher Education Supplement, coming in at 114th place. But which rankings are seriously relevant to the three Dutch universities of technology? The 3TU.Federation plans to find out. There will also be research into whether universities can score better in relevant rankings by improving their score in specific areas.