Zenuwbaan
    Beleef de TU/e
    23 september 2010 - Energie en Gezondheid zijn de twee thema’s waar het zondag 3 oktober om draait tijdens de TU/eXperience, voorheen de Publieksdag. In zes universiteitsgebouwen zijn de meest uiteenlopende activiteiten, voorstellingen, colleges en lezingen. Voor het eerst zet ook Technische Natuurkunde de deuren van haar eigen gebouwen op deze dag open voor het publiek.
    Archieffoto | Bart van Overbeeke

Bouw een waterraket, help een handje bij een virtuele operatie, zweef door de lucht op een supermagneet of maak in drie seconden een dampend stikstofijsje: het is slechts een piepkleine greep uit de tientallen activiteiten die 3 oktober plaatsvinden. Bezoekers kunnen -geleid door een plattegrond of gids, te voet of per bus- pendelen tussen het Auditorium, het Hoofdgebouw, Helix, Potentiaal, Vertigo en N-laag.

Vooral Technische Natuurkunde, dat dit jaar vijftig jaar bestaat, pakt flink uit. Bezoekers leren er onder meer over nanotechnologie, kernfusie en optische communicatie, krijgen in één van de labs in Spectrum een kijkje in de keuken van duurzame energie en kunnen (vanachter glas) bekijken wat er gebeurt in de cleanroom.

Waar faculteiten voorheen vaak in een eigen ruimte eigen activiteiten aanboden, werd hen dit jaar nadrukkelijk gevraagd de handen ineen te slaan - ook met het oog op de faculteitsoverschrijdende onderzoeksthema’s Energy en Health die centraal staan. Dit komt onder meer tot uitdrukking in diverse activiteiten rond het thema ‘licht’ in en rond het Hoofdgebouw, waarbij onder meer de faculteiten Industrial Engineering & Innovation Sciences, Bouwkunde en Industrial Design betrokken zijn. (MvdV)

De TU/eXperience is op 3 oktober van 12.00 tot 17.00 uur. Zie www.tuexperience.nl.

On Sunday, October 3, Energy and Health are the two themes at the TU/eXperience, formerly known as Publieksdag. A wide range of activities, performances, classes and lectures spread over six university buildings are open to the public. For more information, check www.tuexperience.nl.