Zenuwbaan
    Bollebozen buigen zich over sommen
    23 september 2010 - Maar liefst vijf collegezalen in het Auditorium waren er vrijdag 17 september nodig om alle 149 deelnemers aan de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade hun sommen te laten maken. Een hoge opkomst: slechts een vijftal scholieren kwam niet opdagen. Volgens organisator dr. Quintijn Puite komt dat doordat de deelnemers zich al door twee voorrondes hadden geworsteld. “Dit jaar hebben we voor het eerst drie rondes. En we hebben in het programma ook voor het eerst een plekje ingeruimd voor ouders en begeleiders.”
    Foto | Josse van Dobben de Bruyn

Wiskundehoogleraar Henk van Tilborg verzorgde voor hen een “praatje met licht wiskundig vermaak” over coderingstheorie. Na afloop konden de bollebozen stoom afblazen tijdens een borrel bij studievereniging GEWIS. De komende weken worden de ingeleverde opgaven beoordeeld. De beste 25 kandidaten mogen instromen in een trainingsklasje voor de internationale Wiskunde Olympiade, die komend jaar in Nederland wordt gehouden. (TJ)

Friday, September 17, TU/e hosted the finals of the Dutch Mathematical Olympiad. 149 secondary school students worked on their assignments, hoping to make it into the top 25 and so securing a spot at the international Mathematical Olympiad that will be held in the Netherlands next year.