Zenuwbaan
    Cursus creativiteit voor docenten
    23 september 2010 - Docenten die creatieve processen bij hun studenten willen leren stimuleren, kunnen op 8 en 15 oktober terecht bij een pilotcursus creativiteitsmethoden. De cursus, die de titel ‘Tussen snappen en ontsnappen’ heeft meegekregen, wordt gegeven door docent dr.ir. Kees van Overveld van de faculteit IE&IS.

“We staan ons er als universiteit op voor dat we opleiden voor innovatie en dat heeft uiteraard met creativiteit te maken. Creativiteit hebben we zelfs gedefinieerd als een academische competentie. Als je echter in het huidige curriculum kijkt, vind je daarvan weinig terug. De voornaamste manier om creativiteit te bevorderen, lijkt te zijn studenten te complimenteren als ze creatief zijn. Dat is onvoldoende”, zegt van Overveld. “Er zijn wel methodes om creativiteit op te wekken, maar die zijn vooral afkomstig uit de wereld van de marketing, planning en strategieontwikkeling. Bèta’s willen concretere dingen horen, zijn methodischer ingesteld.

Van Overveld geeft al creativiteitscursussen voor de ontwerpersopleidingen van het Stan Ackermans Instituut. “Die zijn echter altijd gekoppeld aan de ontwerperpraktijk. De nieuwe cursus is breder van opzet, met meer verschillende methodes.” (TJ)

Instructors who want to learn how to stimulate creative processes with their students are invited to join a pilot course in creativity methods. The course will be taught by instructor dr.ir. Kees van Overveld, of the faculty of IE&IS.