Zenuwbaan
    VSNU over bezuinigingen: “Schijnheiligheid troef”
    23 september 2010 - Universiteitenvereniging VSNU en de studentenorganisaties zijn teleurgesteld in het kabinet, dat op onderwijs en onderzoek bezuinigt. De HBO-raad houdt zijn kruit liever droog tot het volgende kabinet er is.

“Schijnheiligheid is troef”, fulmineert VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda. Hij stelt vast dat de financiering per student daalt, dat er geen geld beschikbaar is om de salarissen op peil te houden en dat er miljoenen euro’s minder aardgasbaten naar kennis en innovatie gaan. Daarnaast is een aantal toegezegde subsidies verlaagd. Volgens de VSNU krijgen de geesteswetenschappen in 2011 slechts tien miljoen in plaats van de beloofde vijftien miljoen euro extra. Het alfa-gamma-onderzoek moet het met 36 miljoen euro minder doen en voor de verbetering van het studiesucces heeft het kabinet in 2011 geen 21 maar 14 miljoen euro over.

Ook de studentenorganisaties zijn teleurgesteld in de onderwijsbegroting. Volgens de LSVb krijgen de hogescholen en universiteiten honderd miljoen euro minder dan beloofd. “Met deze begroting doet het kabinet er niks aan om op te klimmen naar de top vijf van mondiale kenniseconomieën, waar de politiek de mond vol van heeft”, aldus voorzitter Sander Breur.

Zijn ISO-collega Guy Hendricks meent dat de begroting de uitvoering van de Veerman-agenda bemoeilijkt. “De tijd van mooie woorden kennen we, het wachten is op echte investeringen.” Hij vestigt zijn hoop op het volgende kabinet.
    Dat doet ook de HBO-raad, die de begroting voor 2011 niet zo verrassend vindt. Aangekondigde bezuinigingen voor 2012 maken de op de raad weinig indruk. “Wij wachten liever op de plannen van een nieuw kabinet”, zegt een woordvoerder. “Want het huidige demissionaire kabinet heeft niets over 2012 te zeggen. We verwachten dat er tegen die tijd weer geïnvesteerd zal worden.” (HOP)

Last Tuesday was Prinsjesdag, the day the government presents the 2011 budget. University association VSNU and student organizations are disappointed in the government’s decision to cut funding for both research and education.